lauantai 8. kesäkuuta 2024

Kevätviikko Kreetalla

Tämän vuoden huhtikuussa minun oli tarkoitus vetää jälleen Kreetan maun linturetki läntiselle Kreetalle. Osanottajia oli ilmoittautunut vain 2 joten matka peruttiin. Nämä 2 olivat jo ostaneet lentoliput joita he eivät halunneet peruuttaa, joten he olivat menossa sareelle joka tapauksessa. Minun tilanne oli sama ja olin menossa sinne myös. Koska tilaa oli, niin ostin lentoliput myös pojalleni  Joonatanille (Jonelle). Retu oli ollut saarella jo muutaman päivän ennen meitä.

Sovittiin , että vedän heille ja muutamalle muulle 3 retkipäivää ja loppuina päivinä touhutaan omia.

Matkaan lähdettiin Joonatanin kanssa la 13.4. lento oli vasta illalla joten perilla House Kastrissa oltiin vasta tasan puolilta öin. Pieni iltapala ja nukkumaan.

Su aamulla 14.4. herättiin klo 5. Aamupala huoneessa ja ensimmäinen retkipäivä oltaisiin Retun autolla liikenteessä. Kohteemme oli saaren lounaisin kolkka Elafonisin uimaranta. Perille ajettiin mutkittelevia teitä pitkin. Perillä oltiin aamupäivällä ja maastouduttiin välittömästi. Uimaranta sijaitsee mantereen ja Elafonisi nimisen saaren välissä. Saarelle pääsee kahlaamalla, vettä oli nyt hieman yli polven.

elafonisin uimarantaa

Heti saareen päästyämme ohitsemme pyyhälsi pieni ruskohaikaraparvi joka oli juuri tullut mereltä afrikasta. Niemi on hyvä johtolinja muuttolinnuille jotka ylittävät libyanmeren tältä kohtaa.

ruskohaikaroita muutolla

Heti ensimmäisessä pusikossa näin liikkuvan pikkulintuja. Hetken niitä ihmeteltyäni näin  3 idänrusokerttua. Näitä näimme vielä kolme lisääkin. Olivat myös tulleet juuri meren yli.

idänrusokerttu koiras

Tämän jälkeen näin rannasa västäräkin jolla oli tavallista tummempi selkä. en ole ihan varma saako tästä puhdasta englanninvästäräkkiä, mutta ainakin sellaisen geenejä on joukossa.

englanninvästäräkin tyyppinen värimuoto

Aurinko porotti jo todella kuumasti ja Retu alkoikin voimaan huonosti heti alkumatkasta. Hänen oli pakko kääntyä takaisin autolle. Me jatkettiin vielä pikku lenkki saarella Jonen kansssa. Punapäälepinkäisiä muutama, idänrusokerttuja putosi muutolta ja pari pensastaskua nähtiin.

Niin mekin palattiin autolle ja mentiin oluelle ja lounaalle lähiravintolaan nimeltä Kalomirakis Tavern. Paikallinen salaatti ja kylmä olut maistui todella hyvältä.

Retu ja paikallinen olut

Paluumatka kierrettiin länsirannan kautta ja se osoittautuikin melko pitäksi tietöiden takia. Matkalla emme ihmeellisiä lintuhavaintoja tehneet, ihailimme lähinnä maisemia. Illalla olimme takaisin majatalolla hyvissä ajoin. Pienen huilin ja suihkun jälkeen suuntasimme illallisellä Agioklimaan.

Illalla jälleen kyläpöllöset piippailivat. Nyt uni maistui.

Ma aamuna 15.4. herätys klo 6 ja aamupalan jälkeen ensimmäiselle yhteisretkelle. Retu jäi retkeltä pois kun oli edelleen huono olo. Asiakkaiden 1. toive oli päästä Agia järvelle sekä länteen Falassarnan  ja Kalivianin alueille. Sinne siis suunnattiin.

Aamu aloitettiin yhdessä Agia  järvellä. Lintuja lauloi paljon. Äänekkäimmät olivat mustapääkertut, silkkikerttuset ja peukaloiset. Järveltä löydettiin mm. jalohaikara, yöhaikaroita muutama ja ruskohaikara. Alppikiitäjiä saapui muutama järven pintaan hyönteisjahtiin. Samoin 2 ruostepääskyä. Kuhankeittäjä ja käenpiika lauloivat. Tästä siirryimme aamukahville ja jatkoimme kohti Falassarnaa.

Falassarnassa oli mm. sinirastaita, töyhtökiuruja, punapäälepinkäisiä ja kyläpöllönen. Kalivianin kylässä käytiin lounaalla ja sen jälkeen kompattiin hieman  niittyjä ja pusikoita Balosin uuden parkkipaikan kupeessa. Joitakin retkellle uusia lajeja kirjattiin mm. tämä naaras sepelsiepppo joka ei antanut itseään juuri kuvata.

Sepelsieppo naaras

Paluumatkalla kävimme vielä Tavronitiksen jokisuulla. Paikalla oli pari pikkusirriä ja läheinen niitty jälleen kuhisi lintuja. oli mm. lyhytvarvaskiuruja, lapinkirvisiä, keltavästäräkkejä ainakin kolmea eri alalajia, pensastaskuja, harjalintu, kottaraisia, kivitaskuja kovassa lämpöväreilyssä.

Tavronitis jokisuun pikkusirri.

Tavronitis joella oli yksi talvipukuinen lapinsirri josta en ehtinyt kuvaa nappaamaan. Iltapäivällä oltiin kämpillä ja ehdittiin hetki huilia ennen Agiokliman illallista.

Ti 16.4. jälleen herätys klo 6 ja aamupalalle. Aamiaisen jälkeen jälleen Agia järvelle. Nyt järveltä löytyi mm 2 rääkkähaikaraa, pikkuhuitti, rytikerttunen ja rastaskerttunen.

Tästä jatkoimme kohti Omaloksen vuoriylänköä. Ylängöllä lauloi mm kangaskiuruja, pensassirkku, punapäälepinkäisiä ja kirjotaskuja. Taivaalta löysimme mm kalliopääskyjä, maakotkan hanhikorppikotkia useita ja Samariarotkon suulla ylitsemme lipui +-  partakorppikotka. Aina niin  mukava laji nähdä!

nuori kulunut partakorppikotka

Niittyä komppailimme lounaan jälkeen melko paljon, mutta jostain syystä lintuja oli todella vähän. Nummikirvinen ja närhi jäivät iltapäivän ainoiksi uusiksi lajeiksi.

nummikirvinen Omalos

Iltapäivän lopuksi ajelimme takaisin kämpille ja jälleen suihku ja valmistautuminen illalliselle. Nyt käytiin Avrofilitonissa syömässä. Täydellä vatsalla käppäiltiin jälleen kämpille iltapuhteille ja nukkumaan.

Kolmas retkipäivä ke 17.4. herätys klo 6 ja aamupalalle. Aamiaisen jälkeen suuntasimme jälleen ensimmäisenä Agia-järvelle. Nyt ei mitään uusia lajeja saatu kirjoihin, mutta aina siellä kannattaa vierailla.

Järveltä suuntasimme Tavronitiksen jokisuulle ja lähiniityille. matkalla katselimme läheltä n.90 kattohaikaran muuttoparvea. Niityllä vilisi samoja lintuja , mutta nyt ei ollut vielä väreilyä. Feldegg keltavästäräkkejä sai ihailla hienossa valossa. Löytyi seasta myös tavallinen västäräkki. Jokisuulla samat pikkusirrit edelleen.

Seuraavaksi pysähdyimme Tavronitis joelle sillan alle. Joen varresta löysin komean koiras pikkuhaikaran

pikkuhaikara koiras

Joella oli mukavasti lintuja. Yöhaikarat, rääkkähaikarat ja ruskohaikara lähti edestämme. Ruostepääskyt keräsivät mutaa nokkiinsa rakennellessaa pesää sillan alle. Rastaskerttunen ja turturikyyhky lauloi.

ruostepääsky pesänrakennus puuhissa

yöhaikarat katselivat meitä etäämmältä

Tästä suuntasimme kohti Hanian kaatopaikkaa. Siellä oli odotettua vähemman lokkeja. Ilmeisesti pääosa lokeista on pesimäpuuhissa reviireillä. Silti etelänharmaalokkeja vajaa 1000. 2 kattohaikaraa lokkien seassa ja parhaana mustapyrstökuiri.

dokkarikuva mustapyrstökuirista

Kaatopaikalta suuntasimme Lake maheridalle. lampi oli lähes tyhjä linnuista. Tästä suuntasimme Flora and fauna preservation park luonnonpuistoon. Lintuja ei valtavasti ollut, perus pesimälinnustoa. kirjotaskuja, pensastaskuja töyhtökiuruja.. Polun ylitti komea vihersisilisko

vihersisilisko (Lacerta viridis)

Välipalalla kävimme vielä läheisessä pöllökahvilassa. Söin paikallisen salaatin ja juomaksi kylmä olut.

Tästä kämpille hieman rentoutumaan  ja valmistautumaan illalliselle läheiseen Quizz ravintolaan. Tämä oli tuon ravintolan kauden avajaispäivä ja pöydät piti varata hyvissä ajoin etukäteen. Jättikatkat ja lammas oli aivan taivaallisen hyviä! Plataniaksen paras ravintola.  Retu lähtee illalla kotia kohti ja me jäädään Jonen kanssa vielä muutanaksi päiväksi touhuamaan omiamme. Illalla kävin hakemassa kylältä vuokra-auton muutamaksi päiväksi.

To 18.4. nukuttiin Jonen kanssa tuntia pidempään. Tänään lähdettiin Jonen harrastuksen boulderoinnin pariin. Haniassa kävimme hieman shoppailemassa ja katsoimme Hanian jokisuun. Pikkusirri oli kuvauksellisesti paikalla.

pikkusirrin kolme kuvaa

pikkusirri Hania

Tästä suuntasimme läheiselle merkatulle kiipeilypaikalle. Lähes kaikki merkityt reitit oli köysikiipeilijöille ja ne mitä oli boulderointiin , oli liian vaarallisia ilman hyvää patjaa. No muutama kivi ja kallio kiipeiltiin, minä kuvasin hiirihaukkoja.

kiipeilyseinää ja Hania taustalla

Hiirihaukka

ritariperhonen ohdakkeella

Seuraavaksi suuntasimme Kourna järvelle. Järvellä oli muutama alppikiitäjä ja 5 pikku-uikkua.  Rannassa söimme maukkaan lounaan ja sen jälkeen kävelimme järven vastakkaiselle puolelle jonne oli merkitty iso kivi boulderoitavaksi. Jone pääsi kiven päälle monesta kohtaa, mutta jotkut kohdat olivat liian vaikeita. Hauska harrastus.

boulderointikivi

Kournas järvi

keväistä polkua järven ympäri

Lompsimme takaisin autolle ja ajoimme Georgiopolin kosteikon kautta kämpille. Kosteikolla ei ollut mitään uutta, pikku-uikkuja, lieju- ja nokikanoja.

Illallisella kävimme Jonen kanssa Canadalaisessa La Plaza Pizza pizzeriassa Geranin kylässä. Erittäin hyvä pizzeria. Pizza oli iso ja otimme molemmat dogibägiin puolikkaat mukaan. Illalla kämpillä suihkun kautta nukkumaan.

Pe 18.4. oli rotkopäivä Kimin ja Railan kanssa. Kohteena oli Sirikarin rotko. Tämä on yksi helpoimpia rotkoja länsikreetalla ja kävelyaika alaspäin on n. 2,5h ja matkaa n. 4,5km.

Rotkon jyrkänteillä pesii mm hanhikorppikotkia ja vuorikotkia.

hanhikorppikotka pariskunta pesällä

Vuorikotka

Rotkon jälkeen kävimme syömässä Kissamoksen satamassa kalaravintolassa. Tsengas Fish Tavern. Olipa jälleen hyvää ruokaa ja mielenkiintoinen paikallinen Lyra olut. Tästä kämpille hyvissä ajoin. Illalla yritin vielä kuvata kyläpöllöstä otsalampun valossa, mutta eihän siitä mitään tullut. Ensi kerralla kunnon fikkari mukaan.

La 19.4. herätys klo 6 ja aamupala Jonen kanssa. Nyt suuntasimme seeren poikki eteläpuolelle. Ensin kävimme kävelyllä tuulisella Fragkokastellon rannalla.

vuokra-automme

Fragkokastellon linnake

Merellä liiteli välimerenliitäjiä, rannalla oli yksi tundrakurmitsa ja merellä meni kuovi länteen. Eksoottisissa maisemissa tavallinen kuovi.

tundrakurmitsa

kuovi

Tästä ajeltiin itään tihrustaen viljelyksiä , muta mitään emme löytäneet. Parhaana yli lentävä muuttohaukka. Täältä ajoimme Chora Sfakioniin lounaalle.

Murkina vatsassa suuntasimme yhdelle Boulderointipaikalle lähellä Paralia Filaki naturisti uimarantaa.

Täältä löytyi pienen kävelymatkan päästä muutama merkitty kiipeilyseinä. Seinän alla oli pehmeää hiekkaa , joten putoaminen muutamasta metristä ei pelottanut niin paljoa. Harmiksi kiipeilyseinän kolot olivat viiltävän teräviä ja Jone halkaisi sormenpäänsä, joten jouduimme lopettamaan kiipeilyn. Muutama reitti silti suoritettu.

Jone kiipeilee

Rantaa läheltä

ja kaukaa

Tästä ajelimme kohti Aradenan rotkon siltaa. Käppäilimme hetken kylän raunioilla, mutta eipä ihmeitä löytynyt. Ensimmäinen kuvauksellinen punapäälepinkäinen ja taivaalla liiteleviä hanhikorppikotkia.

punapäälepinkäinen

hanhikorppikotka

Tästä lähdimmekin pikkuhiljaa Plataniasta kohti. Kämpillä olimme illalla ja jälleen suihkun kautta viimeiselle illalliselle Agoklima ravintolaan.

House Kastrin uima-allas

Su 20.4. viimeinen aamuherätys tällä reissulla. Lentomme lähtee kohti Suomea 13:00 joten hetkeksi ehtii vielä retkelle. Aamun tunneiksi suuntasin Hanian lounais puolelle, Stalos kylän eteläpuolelle, missä on aikaisemmin nähty mustakurkkukerttuja. Reilun tunnin komppaamisen, kuuntelun ja atrapoinnin jälkeen kuulin laulua viereisestä oliivilehdosta. Kävelin lähemmäs ja näin ohilentävänä yhden linnun ja kuulin sen kutsuääniä. Kaivattu WP-pinna. Lehdossa lauloi myös vaaleakultarinta.   Tästä ajoin vielä  Tavronitis joelle. Joella oli kuvaksellinen rääkkähaikara.

rääkkähaikara Tavronitis river

Niin oli aika käytetty. Suuntasin kämpille, missä laitoimme kamat kasaan ja ajelimme Hanian lentokentälle kotimatkalle. Auton sain palauttaa sinne.  Vantaalla olimme n. klo 17 ja kotona joskus 19 maissa. Janda tuli jälleen minua noutamaan.

Kreeta on aina hieno ja yllätyksellinen lintukohde. Ihan kivoja lajeja jälleen tälläkin reissulla nähtiin. Kreikanpinnoja sain 6 uutta, nyt saldo 232. Yhden Wp-pinnan ja kreetanpinnoja 7, saldo 160.

Saapa nähdä milloin seuraavaksi pääsee Kreetalle linturetkelle. Syksyn retki peruttiin juuri kun ei ollut yhtään ilmoittautunutta. Jos sinua kiinnostaisi lähteä maukkaalle linturetkelle Kreetalle, ole rohkeasti yhteydessä niin järjestetään sellainen. kode.koistinen@hotmail.com tai kreetanmaku.fi. 6 henkilöä kun saadaan kasaan niin matkan voi toteuttaa.

Kiitos seurasta Raila ja Kim, sekä innokkaat retkeilijät Tiila, Pirjo, Reijo ja Maarit. Jonelle iso hali kun lähdit iskän mukaan.