perjantai 15. maaliskuuta 2024

KEVÄINEN PORTUGAL osa 1.

Tämän vuoden ensimmäinen ulkomaanretkeni suuntautui Portugaliin. Lähdin mukaan Skaftung Naturen retkelle yhdeksi oppaaksi ja autokuskiksi Korhosen Karin Ja Katajan Mikon kaveriksi. Portugal on hieno lintumaa ympäri vuoden, koska siellä talvehtii valtava määrä eurooppalaisia lintuja isoilla suisto- ja riisiviljelyalueilla. Retki on valtavan kysytty ja nyttenkin meitä oli retkellä 18 hlöä plus oppaat, 3 autokuntaa.

Ti 27.2. lähdettiin liikkeelle. Lento lähti puolilta päivin, joten kentälle sai siirtyä leppoisasti hyvien yöunien jälkeen. Janda toimi minulle jälleen hovikuskina, josta valtavat kiitokset. Ei tarvitse puljailla pysäköintipaikkojen kanssa.

10 maissa oltiin koko porukka lähtöaulassa ja Kari tulosteli meille lippuja ja lappuja. Laukut ruumaan ja turvatarkastuksen läpi jälleen ilman ongelmia. Ihme ettei minun käsimatkatavarakameralaukkua ole koskaan punnittu. Kokonsa puolesta Mr JanGearin laukku pitäisi olla ok, mutta painoa sillä on aina ollut reilusti yli sallitun rajan. No näillä mennään.

Taxfree alueella oli hyvää aikaa hieman tutustua ryhmäämme ja nauttia lähtösämpyläkahvit. Lentomme oli lähes ajallaan. Liikkeelle päästiin ja perillä Lissabonissa portugalissa oltiin hyvien virtausten ansiosta puoli tuntia etuajassa. Lentoaika oli 4,5 tuntia. 2 tunnin aikaeron vuoksi liikkeelle kohti Mertolaa päästiin neljän jälkeen komeilla Viton pikkubusseilla jotka oli vuokrattu Thriftyltä joka on osa Herzin ketjua.

Perillä Mertolassa siistissä 3-tähden hotel Museussa Guadiana- joen rannassa oltiin illalla 19.45 vajaan 4 tunnin ajomatkan jälkeen. Huoneisiin buukkaus ja iltaoluelle hämärtyvälle terassille.

maisema joelle päin

Huonekaverina minulla oli koko matkan Halttusen Arto. Meillähän tarinaa riitti. Illalla meille oli vielä katettu maittava illallinen viereiseen rakennukseen. Ruoka oli oikein hyvää. Nukkumaan päästiin joskus 22 maissa paikallista aikaa. Tänään ei ehtinyt kameraa kaivaa esille, joten aamusta alkaa kuvaaminen. reissulajimäärä 37.

hotellin alla on argeologisia kaivantoja

joitain tavaroita kaivannoista

Ke 28.2. Herätys klo 6:30 ja pihalle ensi retkelle 7:00, hieman ennen auringon nousua. Äänimaailama oli jälleen erikoinen loskaisen Suomen jälkeen. Samettipääkerttuja, sinirastaita, mustakottaraisia, siniharakoita, mustaleppälintuja, mustapäätaskuja... mahtavaa!

Siniharakka ennen auringonnousua

sinirastas koiras

pikkutuulihaukka koiras

Kaupungin muureilla pörräsi 4 pikkutuulihaukka, mutta jo melko korkealla hyönteisjahdissa kalliopääskyjen kanssa.

Klo 8 aamupalalle , jonka jälkeen kaupan kautta retkelle. 2. päivänä ajelimme ylängöillä ja aroilla Mertolasta n. 30 km luoteeseen. Ensin ajettiin Corte Gafo De Ciman kukkuloilla. Täällä näimme mm. käärme- iberiankeisari- ja vuorikotkia, punapyitä, pyrstötiaisia ja minulle ensimmäisen eliksen harakkakäen, joita näimme ainakin 5 yksilöä.

Harakkakäki lennossa.

Seuraavaksi ajelimme arojen ja viljelysmaiden halki käymään Ermida de Nossa Senhora de Aracelis kirkolle joka on kukkulan laella ja jolta on upeat näkymät joka suuntaan.

näkymää kirkon pihalta

Täällä näimme mm. aro-, töyhtö- ja kivikkotöyhtökiuruja, hietakyyhkyjä, punapyitä, isotrappeja sekä harmaasirkkuja ja heinäkerttuja , joita oli joka paikassa. Kuulimme myös useita viiriäisiä.

punapyy

Täältä matkamme jatkui vielä Navarron arojen kautta Sao Marcos da Ataboeiran viljelysmaille. Reissulajilistamme karttui mm. kattohaikaroilla, munkkikorppikotkalla, kapustahaikaralla ja minervanpöllöllä.

minervanpöllö tarkkaili meitä kivikasassa

Niin alkoi ensimmäinen varsinainen retkipäivämme hämärtymään ja suuntasimme karavaanimme kohti Mertolaa ja illallista. Ennen ruokailua kuitenkin iltahuuto jonka jälkeen jälleen maukas ateria. Klo 22 maissa nukkumaan. reissulajimäärä nyt 82.

To 29.2. karkauspäivänpinnoja keräämään. Herätys jälleen samaan aikaan. Jokivarteen aamuretkelle klo 7:00. Samat linnut jälleen äänessä ja pörräämässä taivaalla. Nyt oli tarkoitus kuvata pikkutuulihaukkoja korkeammelta kylältä, mutta haukat olivat nyt jossain muualla.

mustakottaraisille oli tehty pönttöjä muureille.

Mertolan kaupungin muureilla

Klo 8 aamupalalle ja 9 matkaan. Tänään kiertelemme vielä aroja, osittain samoja polkuja, mutta pieni retkipyörähdys Castro Verden kautta Centro de Educacao Ambiental Vale Goncalinho lle. Tämä on jonkinlainen turistiasema lintuharrastajille. Laitoksen seinillä oli komeita muraaleja ja pihalla lintupatsaita. Niityillä näimme niittysuohaukan ja muuttohaukan.

Pikku- ja isotrappeja täällä nähdään

töyhtökiuru oli yleinen

samoin mustapäätasku. tässä koiras ruokkii pesäpoikasia

Tällä retkellä kävimme myös ensimmäisillä järvillä , tai lampareilla. Siellä missä on vettä , on paljon lintuja. Ensimmäinen kohde oli Gregorios tilan lounaispuolen kosteikko. Altailla näimme mm. iberianvihertikkoja, afrikanhanhia, mustaviklon, metsäviklon,  tyllejä ja pikkutyllejä, pitkäjalkoja, silkkiuikkuja ja pikku-uikkuja.

Toinen kosteikkopysähdys oli Sao Joao Dos Caldeireios kylän länsipuolella. Täällä oli mm. mustajoutsen, kyhmyjoutsenia, punapäänarskuja, pitkäjalkoja , liejukanoja, silkki- ja kapustahaikaroita sekä iberiantiltaltti.

kapustahaikara suolaheinän värjäämää taustaa vasten

pitkäjalka

Tästä suorimme jälleen kohti Mertolaa illan viimeisillä valoilla. Kuvasimme oransseissa valoissa etelänisolepinkäistä ja sitten hotellille.  Hotellilla olimme auringon laskiessa. Terassilla Masieraa ja sitten suihkun kautta illalliselle ja iltahuudolle. Ajossa jälleen yli 9 tuntia ja 137 km. Lajimäärä nyt 106.

Pe 1.3. Viimeinen aamumme Mertolassa. 7:00 aamuretkelle jokivarteen. Nyt olivat pikkutuulihaukat paikalla ja saimme niitä kuvata hyvissä aamun valoissa tovin ennen klo 8 aamupalaa.

pikkutuulihaukka koiras

Aamiaisen jälkeen karistimme arojen tomut jaloistamme ja suuntasimme kohti etelää ja Portugalin kaakkoiskulmaa aivan Espanjan rajalle lähelle maiden yhdistävää siltaa. Vessassa käytiin Centro Interpretacao Sapal Castro Marim lintukohteessa. Altailla näkyi paljon vesilintuja ja kahlaajia. mm. haapana, taveja, jouhisorsia, heinätaveja ja punapäänarskuja. Kahlaajista mm mustapyrstökuireja ja pronssi-iibiksiä.

pronssi-iibis on komea lintu

Castro Marimin läheisillä suola-altailla kiertelimme ja kuvasimme lintuja.

Riuttatiiroja näimme useita

heinäkerttu oli jokapaikan sipsuttaja

Iltapäivällä menimme vielä merilintustaijille Castro Marimin jokisuulle samaisen Guadiana joen rantaan. Jokisuulla oli kivasti lokkeja, mm. kaitanokkalokki, välimerenlokkeja ja mustanmerenlokkeja. Mereltä löysin jokusen keijun lentämässä merellä. Tämä pakotti meidät kävelemään pitkän ja kivikkoisen tien aina Farolim de Vila Real de Santo Antonio loistolle.

polku Castro Marimin aallonmurtajalle

Täältä näimme keijut hieman paremmin ja saimme määritettyä ne merikeijuiksi. Pian olikin aika kiirehtiä autoille, sillä edessämme olisi vielä vajaan 120 km ajo seuraavalle hotellillemme länteen Portimaon kaupunkiin 4 tähden hotelliin,  Aqua Hotels Riversideen, Arade joen rantaan.

Matkalla kävimme vielä Aldeia Novan rannan läheisellä lammella. Sieltä löytyi mm kruununokikana, välimerenlokkeja, punapäänarskuja, tukkasotka, sulttaanikana, joista lokit olivat hienosti kuvattavissa.

välimerenlokki

Täällä alkoi aurinko painumaan lähemmäksi horisonttia ja jatkoimme matkaamme suoraan hotellille. Hotellilla pienen sähläämisen jälkeen (meille oli Arton kanssa pedattu parivuode yhdellä peitolla..). No onneksi sängyt olivat erotettavissa ja henkilökunta kävi petaamassa sängyt.

Illallinen oli hotellin ravintolassa, seisova pöytä , joten ruokaa sai taas syödä aivan liikaa. Iltahuuto, suihku ja nukkumaan kymmenen maissa. lajimäärä nousi jo 150. Ajoaikaa kertyi vajaa 10 ja 1/2 tuntia ja matkaa melko tasan 200 km.

Pätkästäänpäs tämä tähän. Pian jatkuu..