maanantai 7. marraskuuta 2022

Kesän 2022 retkeilyjä ja hylsyilyjä

10 kattohaikaraa 30.5.2022 porvoo

Kesäkuu tulikin aloitettua rivakasti kuukausipinnojen keruulla. Ke 1.6. alkoi normaalisti aikaisin aamulla töiden merkeissä Kouvolan suunnalla. Työt saimme Jonin kanssa nopeasti tehtyä ja kotiinpäin pääsimme lähtemään ajoissa. Matkanvarrelta tuli tieto Lapinjärveltä , että edellisenä päivänä Juvosen Arton löytämä rantakurvi olisi edelleen siellä paikalla. Pikainen koukkaus paikalle ja pian lintu löytyikin tulvapellolta.

Kotiin päin lähdin ajelemaan Porvoosta vähän puolenpäivän jälkeen ja taas kotimatkan varrelle sattui mukavasti Helsingin Kaarelassa edellisenäpäivänä löytynyt mustapäätasku koiras. Sinne paikanpäälle ja n. 15 min odottelun jälkeen lintu tuli istumaan ratsastustilan aidan tolpille.

Iltapäivällä käytiin yrittämässä Mustapäätaskua vielä Jandalle elikseksi, mutta lintu oli kadonnut. Salosta kävimme hakemassa Omenojärveltä ruskosotkan Jandalle elikseksi ja minulle kk- pinnaksi.

Ruskosotka koiras Salo Omenojärvi.

La 4.6. kävin Maarin tornilla. Mitään ihmeellistä ei näkynyt. Parhaina jalohaikara ja jänkäsirriäinen.

Ti 7.6. Löytyi Vanjärveltä lampiviklo. Lähes jokavuotinen vierailija. Sitä käytiin illalla katsomassa. Muita mainittavia heinätavi ja pikkujoutsen.

Ke 8.6. jälleen iltaretki Vanjärvelle. Lampivikloa ei enää löytynyt. Paikalla mm. pikkulokkeja 3 ja heinätavi pariskunta.

Pe-la välisenä yönä 10.-11.6. käytiin Jandan kanssa yölaulajaretkellä. Ilta aloitettiin 23:30 Lohjan Savijärveltä. Siellä oli äänessä mm. luhtahuitit ja luhtakanat. Puolenyön jälkeen Koisjärveltä mm. luhtakana ja kaulushaikara. Lohjan Välimyllyllä oltiin yhden aikaan. Siinä surisi kehrääjä ja viiriäinen jossain notkossa. 1:30 Vanjärven länsitulvalla lauloi 1-2 viiriäistä. ja kartanolla 2 viitakerttusta.

Seuraavana yönä la-su 11.-12.6. vedin Tringan yölaulajaretken. Reitti oli sama kuin edellisenä iltana. Retki aloitettiin auringon laskiessa Vanjärveltä. Länsitulvalla oli vielä hiljaista, mutta saimme katsella kun 3 jalohaikaraa siirtyi tulvalta puttisaareen yöpuulle.
Ennen puoltayötä olimme jälleen porukalla Savijärvellä. Hyttysten nauttiessa veristä iltapalaa, kuulimme mm. luhtahuitteja, luhtakanan ja kaulushaikaran äänet. Matkamme jatkui Sitarlan luhtahuittien kautta Savijärvelle. Sieltä välimyllyn kehrääjän kautta Vanjärvelle. Länsitulvalla oli viiriäinen aloittanut laulamisen ja kartanolla lauloi 2 viitakerttusta ja luhtakerttunen. Ihan onnistunut ja mukava retki.

Ti 21.6. käytiin hakemassa Jonille Nissanin osia Kajaanin suunnalta. Matkanvarrelta käytiin hakemassa kk-pinnaksi mustanmerenlokki Kuopion Lapinjärveltä. Sitä jouduttiin etsimään toista tuntia, kunnes olimme jo lähes luovuttaneet ja lähdimme kotiinpäin. Järven itäpuolella katsoimme vielä pari lokkiparvea kun lintu löytyikin läheltä isoja multakasoja pienessä kalalokkiporukassa.

Juhannusaattona pe 24.6. lähdettiin Mikan kanssa pyöräretkelle Vanjärvelle hakemaan Mikalle juhannuspinnaa viiriäisestä. Lintu oli edelleen länsitulvalla äänessä. Tämä oli myös minun 240. ekoelis. Paikalla myös 4 jalohaikaraa.

Päivällä 24.6. lähdettiin Jandan kanssa pienelle kesälomareissulle pariksi yöksi matkailuautolla. ensimmäinen yö oltiin Vesilahdella ja toinen yö Porissa. 25.6. Porissa tuli hieman retkeiltyäkin ja Mäntyluodosta altailta sain kk-pinnaksi ja kk-ässäksi pikku-uikun. Kallosta missä yövyimme saimme Jandalle elikseksi kyhmyhaahkan.

Koiras kyhmyhaahka Pori Kallo

Su 3.7. käytiin Mikan kanssa bongaamassa Ruskosotka heinäkuunpinnaksi Salon Omenojärvellä.

To 7.7. kävin bongaamassa ennen töitä Porvoon Ruskikselta ruokosirkkalinnun kk-pinnaksi. Edellisenäpäivänä tätä jo yritin, mutta reilun tunnin odotuksella ei lintua kuulunut. Nyt se kuului lähes heti.

Heinäkuun seuraava retki tehtiin Mikan kanssa 9.7. Jyväskylän Heinosniemelle. Paikalla on viihtynyt pidemmän aikaa pikkukultarinta. Tätä etsittiin melko kauan, kunnes Mika löysi ojan kasvillisuudesta äänettömän linnun. Pikkukultarinta oli muutaman kerran ihan hienosti näkyvissä. Pensassirkkalintu sirisi myös peltoaukealla. Caligata oli kk-pinna.

Su 10.7. tehtiin retki Mikan ja Jandan kanssa Pyhärannan Kaunissaareen. Käytiin hakemassa Jandalle elis harjalinnusta. Melko pitkään sitä etsimme, kunnes se lennähti tien yli taas kadoten. Lintu pesi paikalla ja sai 3 poikasta. Hieno tapaus!

Pe 22.7. löytyi Suomelle Mega Siilinjärveltä. Lähdettiin Mikan kanssa ajelemaan kohti Siilinjärveä, mutta koska lintutiedotukseen tuli ilmoitus , että Yaran alueelle ei saa bongauslupaa , eikä lintu näy alueen ulkopuolelle, käännyimme takaisin ja tulimme kotiin. Jo samana iltana oli koko pinnakärki käynyt bongaamassa linnun tehdasalueen maavallilta ilman kulkulupaa alueelle. Sama jatkui seuraavana päivänä. Kymmenet bongarit kävivät blokkaamassa eliksen vallin päältä, mistä lintu näkyi ja tulivat laittamaan päivityksen valheellisesti mustintielle puomille, missä oli lupa olla.

No mekin lähdettiin liikkeelle Mikan ja Salon Markun kanssa la 23.7. illalla jotta olisimme 24.7. aamulla aikaisin perillä. Yön ajeltuamme saavuimme mustintien parkkipaikalle. Keskellä parkkialuetta oli farmarivolvo käynnissä ja ovet sepposen selällään. Sarannon Ripa oli yrittänyt ehtiä hieman ennen meitä näkemään lentävän linnun, mutta oli myöhästynyt minuutin. Me myöhästyttiin n. 3 minuuttia. Staijailimme puomilla loppupäivän, mutta lintu oli lentänyt etelän suuntaan kadoten pisteenä taivaalle, eikä näkynyt enää loppupäivänä.
Kyllä taas vitutti kuin tsunamiorpoa. Ensin ollaan kuuliaisia annetuille ohjeille, eikä lähdetty hölmöilemään kielletylle tehdasalueelle ja sitten kun linnun olisi nähnyt sallitulta alueelta, myöhästytään 3 minuuttia. En tiedä mitä ovat säännöt ja ohjeet joita meille on annettu, jos niitä ei tarvitse noudattaa. Ohjekirjan mukaan havainto ei ole pinnakelpoinen jos sen käy bongaamassa tietoisesti kielletyltä alueelta ilman lupaa, mutta tässä tapauksessa sääntöä ei noudatettu ja pinnan kuittasi kaikki.

Tämä on hieno ennakkotapaus joka kumoaa bongariliiton ohjekirjan ohjeen kielletyille alueille menemisestä. Itse ainakin jatkossa meinaan rikkoa ohjeita..

Ma 25.7. nuoltiin edellisen bongauksen haavoja, mutta illalla lähdettiin Mikan kanssa vielä uusinta yritykselle, kun alueelle oli järjestetty virallinen bongauslupa. Olihan hienosti järjestetty Yaran puolesta. Paikalla oli parkkipaikkaa laajennettu uudella soralla, puomilla oli tervetuloa kyltit missä kerrottiin linnusta ja bongaus tapahtumasta sekä alueella oli opas tehtaan puolesta koko aamupäivän. Lintua vaan ei näkynyt... Iltapäivän puolella käytiin vielä Raasion lintutornilla. Lietteillä oli jonkin verran kahlaajia. mm. mustapyrstökuireja, pikkutyllejä, lapinsirrejä, jänkäsirriäinen ja pikkusirri. Kas sellaista on bongaus.

Heinäkuun päätösbongaus oli 31.7. kun yritettiin Jandan kanssa bongata illalla  Helsingin Haltialassa palmukyyhkyä. Eipä lintua löytynyt. Oli jo ilmeisesti mennyt nukkumaan sikakatoksen sisälle..

Elokuun aloitin ma aamuna 1.8. käymällä bongaamassa Helsingin Haltialassa palmukyyhkyn. Sitä sai tovin odottaa, ennen kun se laskeutui ruokailemaan jostain kattorakenteista.

Palmukyyhky Helsinki Haltiala tila

To 4.8. palmukyyhky löytyi Vantaan Hiekkaharjun golfkentän kahvilan terassilta ruokaa kerjäämästä. Pakkohan tätäkin oli käydä töiden lomassa katsomassa.

Palmukyyhky Vantaa Hiekkaharju

La 6.8. käytiin Mikan kanssa bongaamassa Salon Omenojärveltä ruskosotka elokuun kk-pinnaksi
Elokuu olikin muuten bongausten ja retkeilyn suhteen hiljainen kuukausi.

Su 21.8. lähdettiin Jandan kanssa viikon kesälomareissulle länsirannikolle. Tarkoitus oli aloittaa loma Raumalta Järvisen Mikon mökiltä, mutta eipä mökillä ollutkaan ketään paikalla... eli suunnitelmiin muutos. Aloitimme loman Porista.

Menomatkalla yritimme etsiä punajalkahaukkaa Pinomäen/Lattomemren peltoalueilta, mutta turhaan. Ei näkynyt haukkaa.. Porissa olimme perillä hyvissä ajoin, mutta koska vettä satoi kaatamalla, päätimme mennä nauttimaan kylpemisestä yyterin kylpylään. Tulihan nautinnollinen ja puhdas olo.

Yyterin kylpylän aula

Illalla siirryimme Yyterin lietteiden parkkipaikalle parkkiin nukkumaan.

Ma aamuna 22.8. heräsimme hyvissä ajoin, mutta vettä satoi kaatamalla, joten jatkoimme unia. Parin tunnin päästä sade hellitti. Söimme aamiaisen ja lähdimme retkelle lietteille. Yyterin lietteiltä saimme kasaan lähes kaikki kahlaajalajit joita tarkoituksenamme oli reissulla nähdä, eli pankki tyhjentyi kerralla. Paikalla oli mustapyrstökuireja, punakuireja, isosirrejä, pikkusirrejä, kuovisirrejä, lapinsirrejä, pulmussirrejä ja paljon suosirrejä, vikloja taivaanvuohia, kuoveja, kapustarintoja ja tundrakurmitsoja

Pajulintu Pori Yyteri

Muita kivoja lajeja Porissa oli mm. jalohaikara ja kuningaskalastaja Seipinkroopin lammilla.

Janda Pori Karhuluoto Seipinkrooppi

Ti 23.8. olin varannut jääkaapille huollon paikalliseen matkailuautokorjaamoon. Johan alkoi jääkaappi viiletä. Tästä jatkoimme kohti pohjoista ja seuraava kohteemme oli Vaasan Söderfjärden. Pikavisiitillä emme löytäneet muuta kuin kauniin koiras sinisuohaukan. Illaksi ajoimme parkkiin Kokkolan  Marinkaisen kipponpauhantien päähän lähelle Harjukarin lintutornia. Tässä grillattiin ja nautittiin lasillisen äärellä mereen laskevasta auringosta.

Näkymä sängystä merelle.

Ke 24.8. Retkeiltiin Lohtaja - Kalajoki akselilla. Aamupäivällä käytiin Ohtakarissa lounaalla ja päikkäreillä kun alkoi satamaan vettä. Mutta ennen näitä katseltiin hieman rantoja. Parhaana havaintona oli härkälintu ja nuolihaukka. Iltapäivällä siirryimme Kalajoen Hiekkasärkille jossa kävimme paikallisessa kylpylässä pesulla ja uimassa. Pihalla ruokaili parvi isokäpylintuja. Illalksi ajoimme Vihaspauhan tyvelle Pohjanreikään sillan pieleen parkkiin. Jandalla alkoi opaskoira etäpalaveri, joka kesti useamman tunnin. Minä kiertelin rantoja sillä aikaa. Paikalla oli vikloja, merikihu, lapasotka ja pikkukuoveja. Päivä alkoi kääntymään illaksi ja oli aika iltapalan sekä untenmaille menon.

Laskeva aurinko, Kalajoen pohjanreikä ja Janda

To 25.8. aamulla kävin pienellä retkellä samassa paikassa ennen aamupalaa. Ei mitään uutta havaintovihkoon. Aamiaisen jälkeen ajoin auton Letonnokan lähelle parkkiin. Lähdin retkelle yksin, koska Janda halusi vielä jatkaa unia. Letonnokka oli hieno kohde. Parhaina havaintoina merikihu, 2 pulmussirriä, pikkukuovi ja lapinsirkku.

pikkukuovi Kalajoki Letonnokka

Letonnokkaa

Tästä ajoimme vielä Kalajoelle Hiekkasärkille lounaalle josta lähdimme pienelle veneretkelle kalasatamasta. Noin 2 tunnin retki ei linnustollisesti paljoa antanut, mutta olihan mukava veneillä kauniissa säässä.

Tästä lähdimme ajamaan kohti pohjoista edelleen. Kalajoelta ajoimme Lumijoelle bongaamaan punajalkahaukan Jandalle elikseksi. Hetken etsittyämme löytyi 2 nuorta lintua saalistuspuuhissa letontien pelloilta. Pian ne jäivät pesupuuhiin kuivuneen haavan latvaan josta sain muutaman ruudun hyttysten syödessä...

2 nuorta punajalkahaukkaa Lumijoella

Lumijoelta ajoimme kaupan kautta Siikajoen Tauvonniemelle parkkiin. Kävimme illalla vielä pienellä retkellä Munahiedan rannalla, mutta retki oli lähinnä fiilistelyä kauniilla hiekkarannalla. Illalla grillailimme leiripaikalla ja kävimme nukkumaan.

Aamulla pe 26.8. aamiainen hyvissä ajoin ja retkelle. Janda jäi nukkumaan. Heti alkupäässä polulla suon kohdalla tiksutti aktiivisesti tik-sirkku. Kaivoin linnun esille ja pusikosta löytyi pikkusirkku. Olisi ollut Jandalle mukava elis. minä sain kk-pinnan. Rannassa kävelin Munahiedan puoleen väliin. Rannassa oli paljon matalia lammikoita joilla piipersi mukavasti kahlaajia. mm. pikkusirrejä, pulmussirri, lapinsirrejä, suosirrejä, tyllejä, ym...

tylli

lapinsirri

pikkusirri

mustaviklo

Rannalta käppäilin takaisin autolle missä lounastimme, laitoimme leirin kasaan ja lähdimme kotimatkalle. Illaksi ajoimme parkkiin Hotelli Kaustisen leirintäalueelle. Käytiin saunassa ja grillailtiin iltapala. Kyllä taas uni maistui..

La 27.8. aamupalan jälkeen kierreltiin Kaustisen Virkkalan pihoja. Yhdeltä pihatieltä löytyi n.10 peltopyyn parvi. Jes. elokuunpinna!

Peltopyy Kaustinen

Kaustisilta ajelimme Tampereen museo Vapriikkiin. Mukava näyttely mm. Tampereen alueen eläimistä ja linnuista, Kivimuseo, pelimuseo ja Apinanäyttely. ym.. Lounaalla kävimme pizzalla. Museolta ajoimme  Iidesjärvelle bongaamaan karikukkoa Jandalle elikseksi. Lintu löytyi hienosti pienen hapuilun jälkeen pieneltä tekosaarelta suokukkojen seasta. Tästä ajelimme kotiin Illaksi.

Su 28.8. käytiin vielä Jandan kanssa Kotkan Hovinsaaressa retkellä. Siellä oli viihtynyt 2 nuorta pussitiaista muutaman päivän. Mekin löysimme linnut pienen etsimisen ja odottelun jälkeen. Jandalle elis ja minulle kk-pinna. Paikalla myös 2 pikkusirriä ja 2 jalohaikaraa.

Tässä oli tämän vuotisen kesän retket. Seuraavaksi syksyn Georgian retken saldoa.