lauantai 8. lokakuuta 2022

LOPPUKEVÄT 2022

Syksy on jo hiipinyt syvälle niskaan ja keväästä pitäisi jokin muisto kirjoittaa. Aikataulun kiireellisyys ja laiskuus jarruttavat blogin julkaisua. No palataan nyt kuitenkin loppukevääseen huhti- toukokuun retkiin.

Pe 1.4. aloitin kuukauden bongaamalla töiden jälkeen Helsingistä lapinpöllön ja Kirkkonummen Masalasta siellä vielä viihtyvän mäntysirkku naaraan. Molemmista sain kuukausipinnan.

La 2.4. pidin Vanjärven lintutornilla Tringan torniopastuksen. Tornissa kävi jälleen mukavasti vierailijoita, vaikka keli olikin vielä kovin talvinen. Hanhia mm. oli jo tullut paljon muutolta ja pajusirkut lauloivat reviirillä.

Koiras pajusirkku

metsä- ja tundrahanhia kovassa aamuauringon vastavalossa

Illalla käytiin vielä bongaamassa Jandalle lapinpöllö ja pulmunen eliksiin.

Su 3.4. käytiin Jandan kanssa Elis ja kk-pinna bongauksella Porissa. Pikkukanadanhanhi löytyi Toukarin pelloilta. Isossa hanhiparvessa myös muutama lyhytnokkahanhi.

Pikkukanadanhanhi lepuuttaa itseään paljon makoilemalla

Seuraava bongaus tehtiin Jandan kanssa 19.4. Espooseen. Laajalahden pohjoisosassa oli mustakaulauikku. liian kaukana kuvattavaksi.

23. ja 24.4. ihmeteltiin Lerbackan pihalla aikaista sepelhanhea.

sepelhanhi valkoposkihanhien seurassa

Pe 29.4. heitettiin vielä pieni bongausreissu lähialueille Jandan kanssa. Jandan elislista karttui tällä kertaa punakaulahanhella ja mandariinisorsalla.

korea koiras mandariinisorsa.

Su 1.5. vapunpäivänä retkeiltiin lähes koko päivä. Vihdin Kaunelassa katseltiin mm. kapustarintoja. Päivällä käytiin Jandan kanssa bongaamassa Helsiingin Kivikosta taigauunilintu. Mukava kk-pinna ja Jandalle elis. Lintu liikkui melko aktiivisesti, mutta äänteli välillä voimakkaasti.

Taigauunilintu Hki Kivikko

Iltapäivällä käytiin vielä hakemassa pinnalistalle sepelrastas Viikistä.

Koiras sepelrastas Viikki

Ti 3.5. olikin taas hullu synttäripinnarallipäivä. Aamun aloitin auringon noustessa Vihdistä Nuuksiosta. Ajatus oli löytää pinnalistalle metso. Hetken etsittyäni ja atrappia huudatettuani alkoi tumma hahmo lähestymään. Kohta olikin jo kiire. No enpä päässyt karkuun vaan jouduin puolustautumaan raivoisalta hyökkäykseltä. Ensin jaloillani, mutta onneksi sain jonkin karahkan käteeni jolla sain pidettyä linnun etäämmällä. Huh. melko haastava ja hengästyttävä tilanne. Iskuja sain jalkoihin kymmeniä...
Kuvaaminen oli aluksi hankalaa, mutta sitten kun sain riittävästi taka-askelia, rauhoittui lintu hieman ja sain etäisyyttä siihen. Kuusikossa vain oli melko pimeää vielä.

Ukkometsoon!!

Tästä jatkui matkani Kirkkonummelle Porkkalaan etsimään merisirriä listalle. Ei löytynyt, vaikka kuinka selailin luotoja, mutta onneksi sain lohtupinnaksi riskilän joita oli yhdellä luodolla jokunen.

Sitten piippasi harjalintu Helsingin Meilahdesta. Sehän olisi mukava "nopea" bongaus ennen seuraavia target lajeja. Lintu nähtiin alueella milloin missäkin ja aina juostiin sen perään. Pari kertaa kävin muuallakin välissä, pizzalla ja etsimässä Seurasaaren pikkusieppoa, kun ei upupaa meinannut löytyä, paitsi aina silloin kun olin muualla...
Onneksi se lopulta löytyi pikaisesti yhdeltä pihalta josta se taas lensi jonnekin muiden etsittäväksi. Yli 20 km kävelyä kuuden tunnin aikana Meilahden arboretum alueella. "nopea" pinna todellakin. Tästä olin jo niin uupunut ja alkoi ilta painamaan päälle, joten päätin suunnistaa takaisin Vihtiin Jandan luokse synttärikakulle.. Nams ja kiitos. Synttäripinnoja kasassa nyt 193. Ruskosotkaa en edes yrittänyt , koska sen luultiin häipyneen. Edellisenä päivänä sitä etsittiin ilman tulosta... olisihan se siellä kuitenkin ollut.

La 7.5. oli parin vuoden tauon jälkeen tornien taisto. Jälleen kilpailtiin Lerbackan lavalla aamu viidestä iltapivään klo 13 asti. Joukkueemme Lerpakan heiluttajat : Jarmo T. Koistinen, Mika Teivonen, Reijo Kumpulainen, Janda Käyhkö ja  Kari Sundqvist, saatiin kasaan 88 lajia joka oikeutti sijaan 40. 306 tornin joukossa. Ihan hyvä saavutus. Sisämaan torneista nopeasti laskettuna 9. sija. Parhaina lajeina aikainen tervapääsky ja kiljukotka.

Su 8.5. alkoi minulla Ja Mikalla siirtyminen kohti Utötä. Lähdimme jälleen liikkeelle rauhallisesti asuntoautolla retkeillen matkan varrella. Salon Omenojärvellä katseltiin ruskosotkaa, Paimion puhdistamolla mm. sinirintaa. Illaksi ajelimme Nauvon Pärnäsiin yöpymään.

Ma 9.5. aamulla siirryimme Balduriin ja Utön kevätreissumme starttasi klo 8:30. Mukaan liittyi myös Lindemanin Kalle ja Vuorisen Kari. Matkalla Aspössä näimme mm. kehrääjän.  Saareen päästyämme vietiin kamat Login mökkiin ja sen jälkeen  kävimme etsimässä saaressa jo jokusen päivän viihtyneen arokiurun ja iloksemme löysimme itäniityltä myös mustapäätaskun. Molemmat lajit olivat minulle Utönpinnoja ja arokiuru vielä kk-pinna.

Arokiuru Utö

mustapäätasku Utö

Saaresta löytyi vielä peltosirkku ja muutama luotokirvinen. Illalla maittava iltapala hyvässä seurassa.

Ti 10.5. aikainen herätys ja luotsiasemalle aamustaijille aamupalan jälkeen. Eipä tarvinnut yksin staijailla, porukkaa oli reippaasti. Mm. jo tutuksi tulleet Ramin porukka, Kimi, Ossi, Tomppa ja Jokke. Muutto oli mukavan vilkasta. hanhia muutti yli 15000 joka on hyvä määrä täällä. Ruokkeja paineli myös väylää pitkin pohjoisen suuntiin. Seasta löytyi 2 etelänkiislaa. Kuikkalintuja n.70, Melaniittoja n.100.

Saaresta löytyi arokiurun ja mustapäätaskun lisäksi mm. karikukko, lapinsirri, kehrääjä, paljon hysyjä, 2 pikkusieppoa ja 2 mustaleppälintua. Katseltavaa ja kuvattavaa riitti.

Luotokirvisiä oli 7

sinirintoja oli 8

kivitaskuja 30

mustapääkerttuja 25

lapinsirrejä 4

punajalkaviklo päivystää jo reviirillä

mustapäätasku edelleen saaressa

Ke 11.5. Aamupala nassuun ja staijille. Tänään meno olikin lähes seis eiliseen verrattuna. 8 kuikkaa 11 ruokkia ja 2 kurkea ainoat mainitut, joten saarta komppaamaan. Arokiuru ja mustapäätasku edelleen paikalla. Päivän muita mukavia oli mm. merisirri itärannalla, 3 mustaleppälintua, Löytämäni rastaskerttunen koululahdella 4 pikkusieppoa , peltosirkku edelleen  ja sokerina pohjalla itäniityn reunan katajikosta löytynyt tulipäähippiäinen saaripinnaksi.

mustapäätasku viihtyy paikalla aina vaan

kehrääjä päivehti kalliolla

arokiuru vielä saaressa

tulipäähippiäinen itäniityn reunassa

To 12.5. aikaisen aamiaisen jälkeen jälleen staijille. Muutto edelleen lähes seis. kuikkia alle 10, melaniittoja n.50. 1 muuttava räyskä oli mukava. Vapoja 36.
 Päivän mielenkiintoisin oli Lindroosin Tompalle tullut puhelu Jurmosta. Sieltä oli löytynyt kulotusalueelta vaalea pieni kiuru ja meiltä kyseltiin määritysapua. Pikaisella puhelulla todettiin että saisimme pikaisen kyydin Jurmoon Mattsonin Klasun veneellä. Oli juuri viemässä lapsia koulusta kotiin joten kyytiin vaan. Perillä marssimme pikaisesti Jurmon länsipään nummelle katsomaan kiurua. Mustalla hiiltyneellä alustalla oli paisteessa valtava väreily, mutta pari pientä pilveä sattui sopivasti varjostamaan ja kaukoputkella näkyi hyvin pikkukiurun tuntomerkit. Tomppahan sen meille määritti ja naulasi lajin. Mukavaa retkeillä kun on määritysvoimaa mukana.

pikkukiuru poltetulla alueella

Iltapäivällä takaisin Utöhön baldurilla. Laivan kannelta löysimme pikkutiiran ja ravintolassa nautimme lounaan sekä pinnaoluet ja pinnapunaviinit ja pinnakonjakit ja...

Saaressa edelleen tulipäähippiäinen paikalla, ehkä eri kuin eilen , nyt Jorman pihan reunalla katajassa. Mustapäätasku ja arokiuru aina vaan viihtyy saaressa. Hysyjä kymmeniä, parhaina mustaleppälintuja 3 ja pikkusieppoja 2. Olihan jälleen mukava lintupäivä.

Pe 13.5. kerättiin pe13. pinnoja. Aamulla aikainen aamupala ja jälleen staijille. Merellä tänään vähän liikettä. mm. kuikkia vajaa 100, ruokkeja 74 ja vapoja 64. ja pikkukuoveja yht. 29.

Saaresta ei tänään mitään uutta kivaa löytynyt, vaan samat arokiuru ja mustapäätasku pinnalistalle. Merisirri jälleen itäniityn rannassa. Pikkusieppoja, mustaleppälintuja ja yksi kiertelevä lapinkirvinen mainittavimmat.

tulipäähippiäinen

pikkulepinkäinen

pikkusieppo

La 14.5. Aamupalan jälkeen jälleen staijille. Meno merellä taas kuollutta. 2 kuikkaa ja 20 melaniittaa...

Saaressa edelleen arokiuru ja mustapäätasku paikalla. Merisirri ed p. Turkinkyyhky löytyi kylältä ja jänkäkurppa. Hysysyistä edelleen pikkusieppoja, mustaleppälintuja ja koppanokka nokkavarpunen. Päivän paras uusi laji oli nuori koiras sepelsieppo. Kuvan tunnelma muuttuu kun vaihtaa taustan väriä kuvauspaikalla.

Sepelsieppo koiras

Merisirri kovassa väreilyssä itäniityn rannassa

Hotellialueen mustaleppälintu

Su 15.5. olikin sitten lähtöpäivä. Aamulla aikainen aamupala ja perusteellinen mökin siivous. Kamat kasaan ja odottamaan siirtoa laivalle. Aamustaijille kuitenkin ensin. Merellä taas tänään hieman liikettä: Kuikkia yli 200, ruokkeja 93 ja 1 etelänkiisla, suosirrejä 29 muuttavaa ja isosirrejä 15 linnun parvi.

Saaresta ei löytynyt enää arokiurua eikä mustapäätaskua. Yksi mustaleppälintu edelleen hotellilla, sepelrastas, nokkavarpunen ja peltosirku mainittavimmat. sitten siirryimme Balduriin ja paluumatka taisikin mennä pääasiassa nukkuessa ja lounastaessa.

Ma 16.5. löytyi kattohaikara Vihdin kk:n läheltä tulvalammikolta.

kattohaikara Vihti

Ti 17.5. käytiin Jandan kanssa bongaamassa Helsingin Östersundomin arokotka. Kotka istui rauhallisesti rannan lepissä. Lahdella piipersi myös mm. suosirrejä , lapinsirrejä ja keltavästäräkkejä. Sirittäjä ja mustapääkerttu lauloi auton vieressä.

Arokotka Hki Östersundom

Pe 20.5. lähdettiin Jandan kanssa viikonlopun mittaiselle arktikaretkelle Virolahdelle. Liikkeelle lähdettiin ilalla töiden jälkeen. Menomatkalla Janda kävi nesteyttämässä äitinsä kissan. Haminan Kirkkojärvellä oltiin sopivasti auringon laskun jälkeen ja käytiin bongaamassa Jandalle elis ruokosirkkalinnusta.

Virolahdella yövyttiin tutussa mökissä Tillissä missä oltiin perillä vasta puolenyön jälkeen. La 21.5. Aamulla kohtuu aikainen herätys klo 6. Aamiaisen jälkeen ajettiin Lerviikkiin staijille. Paikalla oli paljon tuttuja mm. Katajan Mikko, Söderlingin Kim ja Hilkka . Aamu menikin leppoisasti rauhallista muuttoa seuratessa ja tuttujen kanssa turistessa. Staijilta löydettiin mm. haarahaukka, gavioita, punakuireja ja pikkukuoveja.
Paikalliselta kierrokselta parhaina mm Kolsinpohjasta kuhankeittäjä ja pikkusieppo. Länsikylästä peltosirkku.

Kaunis reviiriä laulava peltosirkku

Su 22.5. Aamupalan jälkeen vielä hetkeksi Leerviikkiin staijille. Muutto oli tänään aivan seis, joten päätimme lähteä mökin siivoukseen ja kotimatkalle.

Helatorstaina 26.5. käytiin Jandan kanssa bongaamassa elislistalle Karkkilan virtavästäräkki ja Vanjärveltä jänkäsirriäinen.

Su 29.5. käytiin heittämässä Mikan ja Teijon kanssa Helsinkikierros. Pihlajistossa lauloi keltahemppo, Vuosaaren maankaatopaikalla yritettiin tihrustaa arvopetoja, mutta 2 kattohaikaraa olivat ainoat paremmat kaartelijat jotka näimme. Kivikon lavalta yritimme vielä spotata pomaa, mutta ei sekään tuottanut muuta tulosta kuin kaukana lentävän mahdollisen klarinan.. ruisrääkkä räksytti mäen niityllä.

Ti 31.5 kävin bongaamassa vielä mustatiiran Espoon matalajärveltä. Lintu löydettiin P-U:n kanssa kävelytieltä.

Siinäpä olikin huhti- Toukokuun retkeilyt. Seuraavaksi kesän turinoita ja kuvia.