torstai 30. kesäkuuta 2022

Keväinen Kreeta part 2

Ke 13.4. normi herätys ja aamiainen. Tänään suuntaamme porukalla saaren halki etelärannikolle. Liikkeelle lähdettiin klo 9 maissa ja ensimmäinen kohteemme oli Lago Dell`Almiron pieni tekojärvi lähellä Georgioupolin kylää. Järvellä oli mukavasti lintuja. Mm. heinätaveja, pikku-uikkuja, merimetso, liejukanoja ja pikkuhuitteja 2.

Piku-uikku

Pikkuhuitti

Matkaa jatkettiin ja kävimme vielä Georgioupoliksen satamassa etsimässä lokkeja, mutta emme mitään uutta löytäneet. Matkaa jatkettiin kohti vuoristoa. Muutama stoppi tehtiin matkan varrella. Päästyämme yli vuoriston, niin, että alkoi Libyanmeri näkyä, pysähdyimme ihailemaan petoja pienelle maisema levähdyspaikalle.

Hanhikorppikotkia näimme n. 20 ja onnistuimme kaikki näkemään Vanhan partakorppikotkan joka lipui ohitsemme meren puolelta. Keskipäivän väreily oli valtavaa, eikä kovin hyvää kuvaa kotkasta tullut. Dokkari kuitenkin.

Hanhikorppikotka

Vanha partakorppikotka, lammergeier

Olipa porukalla ilo ylimmillään, sillä tämä upea lintu ei välttämättä ole helppo saarelta löytää, nyt kaikki näkivät linnun hienosti!

Matka jatkui kohti rantaa ja evästimme kevyesti Chora Sfakion kylässä, Girogiali Grill house ravintolassa. Ruokailun yhteydessä saimme ihastella merimaisemaa ja upeiden ruskohaikaroiden muuttoa. Laskin n. tunnin aikana n. 300 muuttavaa haikaraa 10 parvessa. Melkoinen kokemus tämäkin. Olisipa tällainen parvi kiva nähdä joskus Suomessa...

n.75 ruskohaikaran parvi ravintolan pöydän päässä istuessa

Ruokailun jälkeen jatkoimme kohti Ag Ioanniksen kylää. Matkan varrella pysähdyimme upeaan vanhaan raunio kylään Aradena sillalle. Rotkon yli kulkee rautasilta jolta on huikeat näkymät rotkoon.

Rotkossa lenteli kalliopääskyjä, tuulihaukkoja ja sinirastas.

koiras sinirastas

Raunioiden seassa teimme pienen kävelylenkin. Oliivilehdossa oli paljon pikkulintuja, mm. kirjotaskuja, kirjosieppoja ja sepelsieppoja.

Kirjotasku koiras

Sepelsieppo koiras

Niin matkamme jatkui päämääräämme Ag Ioanniksen kylään ja Alonia guesthouseen saatiin buukattua itsemme sisään. Iltapäiväkävelylle lähdettiin kohti merta ja upeaa merimaisemaa jonne kuljetaan luontopolkua pitkin  kylältä lounaaseen.

Hikisen reissun jälkeen päästiin takaisin hotellille. Polulta uutena lajina listalle etelänpuukiipijä. Hotellilla nautittiin kylmät oluet ja ihailimme läheiseen rinteeseen yöpymään kerääntyviä hanhikorppikotkia. Lintuja taisi olla lähes 40. Illan viileydessä nautimme todella runsaan ja maittavan perinteisen paikallisen illallisen kyläpöllojen säestäessä ja etelänsatakielen kurkistuksen lomassa. Sen päälle käperryimme koppeihimme nukkumaan takkatulen "lämpöön".

Hotellihuoneet "kopit"

Aamulla oli porukoiden kanssa treffit ravintolan edessä aamuiselle linturetkelle kylälle. Kukaan ei jaksanut retkelle , joten lähdin yksin. Aamulla oli nurmikko jäässä, joten lämpöä ei paljoa ollut. 2 etelänsatakieltä varoitteli pusikoissa. Lehtokerttu ja pensaskerttu löytyi lehdosta. Mustäpäätasku oli myös reviirillä ja käenpiika lauloi kylällä.

mustapäätasku koiras

Aamulla to 14.4. nautimme maittavan aamiaisen hotellilla ja lähdimme ajelemaan takaisinpäin. Oliivilehdossa näimme harjalinnun lentävän pois tienreunasta. Aradenan sillan luona pysähdyimme uudestaan , mutta lintuja oli nyt vähemmän kuin edellisenä päivänä, eikä mitään uutta löytynyt.

Teimme pysähdyksen Frangocastellon kohdalla ja kävelimme riutalla. Uusia lajeja ei nyt löytynyt, mutta rantasipi lähti ojan varresta lentoon. Kävipä uskaliaimmat jopa uimassa. Vesi ei vielä näin alkukesästä ole kovin lämmintä, mutta kuulemma sopivan virkistävää. Hrrr.

Tästä jatkoimme takaisin vuorten yli pohjoisrannikolle. Matkan varrella pysähdyimme kevyelle lounaalle Kourna järven rantaravintolaan.

Näkymä ravintolan pöydästä Kournas järvelle

Järvellä näimme pikku-uikkuja, liejukanoja ja hyvänä lajina pikkumerimetson.

Pikkumerimetso

Kournajärven jälkeen teimme vielä pysähdyksen tutulla tekojärvellä Lago dellÀlmirolla. Rantapusikosta löytyi yöhaikara.

yöhaikara

Ennen kämpille menoa pysähdyimme vielä Soudan lahden pohjukkaan, Moronis estuarylle. Mukava jokisuisto, missä näimme mm. retken ainoa sinisorsat ja valkoviklot. Myös rääkkähaikara antoi hieman kuvata itseään.

Rääkkähaikara

Tänään nautimme illallisen House Kastrin kattoterassilla. Kim oli jäänyt kotiin viimeiseltä yönyliretkeltä ja oli käynyt ostamasta läheiseltä lihakauppiaalta maailman parasta porsaan lihaa. Tämän Kim grillasi itse terassin hiiligrillissä. Kyllä olikin hyvää!

mmmmm.

Illalla jälleen hyvin syöneenä nukkumaan.

Pe 15.4. jälleen maukas aamiainen House Kastrissa omassa huoneessa. Tänään suuntasimme viimeiselle yhteiselle retkelle etelärannikolle Prevelin palmulehtoon. Matkaan lähdettiin tuntia aikaisemmin kuin normaalisti, koska ajettavaa oli hieman enemmän.

Matkan varrella pysähdyimme yrittämään mustakurkkukerttua yhteen Ebirdin antamaan spottiin, mutta turhaan. Ei löytynyt kerttua. Toisen stopin teimme hienoon rotkoon missä pesi sinirastas ja kalliopääskyjä.

Päästyämme perille oli polun alusta hienot näkymät.

Prevelin ranta ja jokisuu

Palmulehto oli yllättävän tyhjä linnuista. Silkkikerttusia ja mustapääkerttuja lauloi, mutta kohteena enemmänkin kaunista palmulehtoa.

Takaisin tullessa kävimme lounaalla idyllisessä Kryoniridan vuoristokylässä. Matkalla emme juurikaan lintuja nähneet, mutta kauniita maisemia sitäkin enemmän. Lounas oli maittava ja olut virkistävä.

Illaksi palasimme kämpille House Kastriin  ja kävimme nauttimassa illallisen läheisessä ravintolassa. Jälleen hyvin syöneenä nukkumaan. Huomenna olisikin sitten porukoilla vapaapäivä, mutta minun seuraan saa halukkaat lähteä retkelle. Saas nähdä...

La 16.4. Herätys House Kastrissa hieman aikaisemmin. Normi tuhti aamiainen ja ulos. Annalan Jouni oli ainoa joka lähti retkelle. Kävimme aamulla auringon nousun aikaan Agia järvellä. Kierrettiin rauhassa koko järvi pitkoksia ja polkuja pitkin. Kuhankeittäjä lauloi heti kahvilan vieressä. Kaislikossa oli mukavasti hysyjä ja joistakin sain ihan hyviä kuviakin.

Rastaskerttunen

rytikerttunen

Rytikerttunen

Järven eteläpuolella on hienoa lehtoa ja järveen laskevia ojia ja puroja. Sieltä löytyi mm. pari yöhaikaraa ja silkkikerttunen kuvattavaksi asti.

yöhaikara

silkkikerttunen

Agia-lakelta  siirryimme Jounin kanssa Tavronitikseen Potamos joen uomalle. Joen törmällä oli ruokailemassa 2 pikkusirriä ja alppikiitäjät tekivät hienon lentonäytöksen.

Pikkusirrejä 2 kpl

alppikiitäjä

Seuraavaksi siirryimme lähelle, Kamisiana nimiseen paikkaan missä oli niitylle tai pellolle jäänyt vettä muodostaen tulvapellon. Tämä oli koko reissun hienoin lintupaikka jota tuskin seuraavina kertoina enää on olemassa. Täällä näimme Jounin kanssa pitkäjalkoja, pronssi-iibiksiä, suokukkoja, liroja, heinäkurpan, pikkuhaikaran, rääkkähaikaran, harmaasirkkuja, pensastaskuja, punapäälepinkäisiä, ym ym,...

pronssi-iibis

pensastasku

punapäälepinkäinen

rääkkähaikara

Todella hieno lintuparatiisi voi muodostua pienelle peltopläntille kun siihen jää vettä.

Nyt oli jo kiire kämpille ja  lounaalle. Tänään menimme lounaalle leheiseen Drakiana Tavernaan joka oli juuri avannut ovensa kesäsesongille. Idyllinen ravintola aivan joen vieressä. Peukaloinen , keltahemppo, silkkikerttunen ja mustapääkertut säestivät ruokailua. Ruokailun jälkeen menin kämpille siivoamaan ja suorittamaan muuton Railan ja Kimin kämppään, kun minun huoneeseen tulee uusia asukkaita.

Illalla lähdimme vielä viimeiselle illalliselle Mousournan lähellä olevaan Mesklaan Taverna Halarikseen. Viimeisellä illallisella söimme mm. erittäin maukkaita lampaan kareita.

taverna Halaris

Illalla jälleen kylläisenä ja haikeana kämpille ja viimeisille yöunille. Huomenna lähtö kohti Suomea on iltapäivällä, joten aamulla ehdin vielä pienelle retkelle.

Su 17.4. Herätys ja aamiainen Kimillä ja Railalla. Menin vielä hetkeksi eiliselle tulvapellolle Kamisianaan. Tarkoitus oli saada jokin kuva pikkuhaikarasta ja tietysti kaikesta mahdollisesta.

Harmaasirkku

punapäälepinkäinen

rääkkähaikara

pronssi-iibis

pitkäjalka

Pikkuhaikara naaras

Onnistuihan sen pikkuhaikaran kuvaaminenkin. Tämä oli minulle kuvaelis wp:ltä nro 476.
Niinpä päätin  tyytyväisenä lähteä kämpille laittamaan kamat kasaan ja kimppakyytiin Hanian lentokentälle. Lentokentällä jälleen kaikki ok ja matkaan päästiin Finskin lennolla ihan ajallaan. Suomessa joskus kuuden maissa ja kyyti odottikin jo kentällä... Sellainen retki. Lajimäärä jäi 116 joka oli mielestäni ihan hyvä. Muutamia kivoja lajeja nähtiin. mm pikkuhaikara, pikkumerimetso, välimerenhaukkoja, pikkutuulihaukka, alppikiitäjiä, partakorppikotka, etelänsatakieli, vuorikotkia, pikkukotka, käärmekotka,  ym. Kreikanpinnoja sain 54. saldo nyt 205. Wp pinnoja vain yhden.

Vuoden päästä retki ollaan jälleen toteuttamassa. Oppaana edelleen allekirjoittanut. Jos sinua kiinnostaa lähteä katsomaan keväinen Kreeta ja kiinnostaa Kreikanpinnat, mukava retkeily lämpimässä ja hyvä ruoka niin käy tutustumassa sivustoon kreetanmaku.fi ja sieltä matkat ja kaikki matkat. Ehkä nähdään ensi vuonna.

Iso kiitos vielä upealle retkueellemme Jouni, Maarit, Stiina, Agneta, Timo, Martin sekä Kim ja Raila