maanantai 25. joulukuuta 2017

Syksyinen Utö APLAN retkellä

Vuosi lähenee taas loppuaan ja näin joulun vapaapäivinä on hyvää aikaa paketoida loppuvuden linturetkeily.

Pian Espanjan retken jälkeen oli vuorossa Aplan järjestämä 4 päivän retki aina niin ihanalle Utön saarelle. Retkueemme oli tällä kertaa noin 15 hlöä. Torstaina 28.9. startattiin tilaamallamme bussilla Karkkilan linja-autoasemalta klo 11. Perillä saaressa olimme vasta illalla, joten parhaat havainnot tulivat matkan varrelta yhteysaluksen kannelta. Ei mitään erikoista , mutta lintuja tarkkailtiin koko matkan ajan m/s Kökarin kannelta. Majoituimme porukalla Hotellin Fågelliin.

Pe 29.9. alkoi tasaisen harmaana mutta poutaisena. Aamulla olimme hetken meristaijilla luotsiasemalla jonka jälkeen kävimme hotellin aamiaisella. Saaressa olivat myös Vanhat tutut Vuorisen Kari ja Lindemanin Kalle. Saari kierrettiin tarkasti isolla porukalla ja kyllähän sieltä löytyi vielä paljon lintuja vaikka syksy on jo kohtalaisen pitkällä. Hysyjä oli vielä saaressa mukavasti. Tiltaltteja, pajulintuja kerttuja, sieppoja ym. Pikkusieppoja oli saaressa 3 joista tuli kuvattua tätä itäniityn reunapusikoissa rätissyttä yksilöä.

Pikkusieppo

Itäniityn komppaus tuotti retkilajilistalle jänkäkurpan ja suopöllön. Pöllö jäi hetkeksi istumaan itäniityn polun varteen.

Suopöllö
Päivän paras havainto oli kuitenkin Itäniityn rannasta löytynyt sinipyrstö. Itselleni kolmas havainto saaressa. Tästä sai jotkut Aplalaiset jopa eliksen. Onnittelut heille.

Sinipyrstö

Illalla näytin hotellin auditoriossa kuvaesityksen Pohjois-Espanjan retkeltä.

la 30.9. taas tutut rutiinit. Aamustaiji ja hotellin runsas ja herkullinen aamiainen. Edelleen oli saaressa paljon lintuja. Hyönteissyöjiä vielä liikkeellä mukavasti. Niistä tuli kuvattua mm. leppälintua joka söi innokkaasti muurahaisia päälaiturin edustalla.

Leppälintu
Itäniityn reunalla kierteli pieni käpylintuparvi jonka seassa oli yksi isokäpylintu.

Isokäpylintu naaras
Saaressa kierteli myös ainakin kaksi isolepinkäistä. Tämä yksilö viihty hotellin alueella.

Isolepinkäinen
Muuten päivä ei tuottanut kovin kummoisia havaintoja.

Su 1.10. oli kotiinlähtöpäivä, mutta koska alus lähtee vasta iltapäivällä on koko aamupäivä aikaa retkeillä. Aamustaiji jäi nyt lyhyeksi, koska halusin komppaamaan saarta. Ei kuitenkaan löytynyt mitään ihmeellistä. Vielä tuhti aamiainen hotellilla ja saarta kiertämään. Itselleni reissun paras havainto oli itäniityn rannalla ollut lokakuunpinna sinirinta.

Sinirinta
Muita pinnoja ei tämän kertainen Utön reissu tarjonnutkaan. Loppuun laitan vielä kuvan hienosti kuvattavissa olleesta järripeiposta joka ahmi runsasta pihlajanmarja satoa.

Järripeippo
Alus lähti aikataulussa kohti mannerta. Lautalla seurattiin melko kiivasta hanhi ja vesilintumuuttoa. Illalla olimme myöhään kotona. Kiitos jälleen kaikille matkaan osallistuneille ja kaikille lintukavereille.