sunnuntai 19. helmikuuta 2017

Mallorca part 1

Tänä talvena oli retkivuorossa paljon kehuttu Espanjan Mallorca, yksi saari Baleaarien saaristossa välimerellä. Kukaan meistä ei ole aikaisemmin retkeillyt alueella, joten edessä on varmasti melkoinen seikkailu. Jos mukanamme olisi ollut joku kokeneempi henkilö, olisimme varmasti saaneet jokusen lisäpinnan tältä viikon reissulta.

Lähtö oli Pe 10.2. aamulennolla noin 6:30, joten se tiesi taas aikaista herätystä. Kello soi 2:00. Ripeä aamiainen naamaan ja vielä viime hetken pakkaamiset. Mikaa olin hakemassa 3:30 ja 4:00 Kautosen Jonia Nummelasta. Joni lähti tällä kertaa mukaamme eliksiä keräämään ulkomailta.

4:45 olimme Lentoparkissa, jonka olin maksanut etukäteen ja siitä noin 15 min päästä kentällä. Matkalaukut nopsasti matkaan ja turvatarkastuksen läpi ilman ongelmia. Lentokentällä söimme edulliset sämpyläkahvit ja pian siirryimmekin lentokoneeseen.

Perillä olimme aikataulussa paikallista aikaa 9:30. Ensimmäinen takaisku tuli kun sain matkalaukut käsiini. Toisesta laukustani oli jouduttu poistamaan kameran vara-akku. Se olisi ilmeisesti pitänyt viedä käsimatkatavaroissa. - No tietääpähän ensi kerralla.

Seuraava sählinki alkoi auton vuokrauksessa. Olin vuokrannut menopelin etukäteen Rentalcars sivuston kautta ja vuokraaja oli OK-cars. Toimistoa ei tietenkään löytynyt mistään. Pariin kertaan kun kysyimme ohjeita , tajusimme että meitä odottaa lentokentän ulkopuolella musta OK- tilataksi. Sinne kyytiin ja toimistolle joka sijaitsi parin kilometrin päässä kentän laidalla.

Toimistolla tuli lisää yllätyksiä - kylläkin luki vuokra ehdoissa, mutta arvatkaa vaan jaksanko lukea niitä papereita.. No olin myös ostanut Rentalcarsin sivuilta vuokra-autoon täyden vakuutuksen, mutta se ei kelvannutkaan vakuutuksesksi OK-carsille. Minun olisi pitänyt ostaa 160 € vakuutus sieltä lisäksi. Toinen vaihtoehto on se , että he pidättävät luottokorttitililtä 750€ panttirahan jolla he korjaavat autoa jos sille sattuu jotain.

Minullahan ei tietenkään ole luottokorttia eikä Jonilla, mutta onneksi Mikalla oli.  Mika suostui lainaamaan korttia ja saimme vihdoin auton allemme. Aluksi tarkka syyni ja kaikki mahdolliset viat ja naarmut paperille. Auto oli lähes uusi Peugeot 308 SW diesel farmari automaatilla. Mukava peli. Mikan harmiksi siitä tuli toinen kuski itseni lisäksi.

Hotellille Alcudiaan löysimme pienen etsimisen jälkeen ja saimme tavarat huoneeseen. Kello oli vielä sen verran vähän , että ehtisimme vielä retkelle jonnekin lähelle.

Paikaksi päätimme ottaa läheisen Son Realin alueen, koska sen pitäisi olla yksi saaren parhaista kerttu- paikoista. Auton ajoimme paikallisen maatilan pihaan, missä oli parkkipaikka ja opasteet luontopoluille. Myös ystävällinen nainen tuli meitä neuvomaan. Pihalla lauloivat keltahempot ja varpuset. Polun alkupäässä oli muutama samettipääkerttu ja tulipäähippiäinen. Sammarit olivat liian vikkeliä, mutta hipistä sain jonkin räpsyn.

Tulipäähippiäinen
Läheisellä lammaslaitumella oli itselleni retken ensimmäinen WP- pinna , kivikkotöyhtökiuru, mutta aivan liian kaukana hyvään kuvaan. Matka jatkui kun Mika näki joitakin pyitä juoksevan polulla. Minäkin näin niitä Jonin kanssa vähän myöhemmin. Linnut osoittautuivat olevan punapyitä. Toinen Wepari.

punapyitä

Pian alkoi tulla hämärä ja taivaalle nousi iso täysikuu.. oli aika suunnata kauppaan ja iltapalalle ja nukkumaan, Olihan ollut pitkä päivä, mutta intoa oli valtavasti retkeilyyn.

La 11.2. kello soi 5:30. Tänään päätimme mennä etelä-rannikolle Es Salobrarin isolle suola-altaalle. Menomatkalla ihmettelimme maaseudulla mm. lehmähaikaroita (WP) ja laulavia harmaasirkkuja. Perille päästyämme polun päähän joka kulkee altaiden halki, parkkeerasimme auton pienelle parkkipaikalle. Ulkona rätisi heti useita sammareita, lenteli mustapäätaskuja lauloi silkkikerttuset ja heinäkertut. Mahtavaa taas 2 WP-pinnaa. Jälkimmäiset olivat lähes mahdottomia kuvata , mutta sammari antautui hienosti.

samettipääkerttu eli sammari

mustapäätasku koiras
Jatkoimme kävellen kohti altaiden keski-osaa. Tie oli liejuinen ja märkä. lintuja oli kuitenkin yllättävän vähän. Muuttoaikana altailla varmasti kävisi vilske. Paikalla oli ristisorsia, anaksia, silkki- ja jalohaikaroita, sirrejä, vikloja ja joitakin petoja. mm pikkukotka ja ruskosuohaukkoja.
Etäämmällä altailla kahlaili flamingoja yli 80 yksilön parvi, taas WP. Altaiden reunoja kolusimme melko kauan , mutta ei mitään yllättävää sattunut eteemme.

Flamingoja
Altailta matkamme jatkui läheiseen kylään (Sant Jordi). Siellä söimme lounaan ja tsekkasimme kosteikon kylän luoteispuolella. Siellä oli lisää flamingoja, pitkäjalkoja ja joitakin pikku kahlaajia..

Hauskan näköinen hieman kellertäväjalkainen rantasipi

sekä karikukko
Täältä ajoimme länteen Cap Blancin alueelle missä pitäisi olla kalliovarpusia. Niitä ei löytynyt, mutta pikkukäpylintuja, sinirastas,  lisää pikkukotkia ja harjalintuja sekä onneksemme muutama baleaarienkerttu löytyi alueelta. taas WP. Yhdestä sain muutaman kuvankin. Tämä oli yksi pää-kohteistamme reissulla. Mukavaa että se hoitui jo näin alussa.

baleaarienkerttu koiras

Täältä menimme vielä lähi kyliin etsimään mm. pensassirkkuja, mutta emme enään löytäneet mitään ihmeellistä uutta, ilta alkoi hämärtämään ja lähdimme ajelemaan kohti pohjoista. Kaupasta eväät illaksi ja aamuksi ja hyvissä ajoin nukkumaan...