perjantai 24. helmikuuta 2017

Mallorca last (4.) part

Reissumme viimeisenä päivänä ei ollut oikeastaan mitään erikoista suunnitelmaa. Päätimme retkeillä vain lähialueilla, molemmilla kosteikoilla. To 16.2. soi kello taas normaalisti klo 6:00. Aamiainen munalla ja päivän retken lopullinen suunnittelu. Ensimmäinen kohteemme oli Reserva Natural de L'Albufereta.

Koska mitään tavoitelajia ei enään ollut, tuli lintuja kuvattua tänään todella paljon. Ajoimme automme parkkiin lähelle kosteikon pohjoispuolen lintutornia ja ihmettelimme alueen linnustoa sieltä käsin. Ensimmäiseksi tuli tornin alapuolen pusikoihin laulamaan silkkikerttunen. Tästä en vielä koko reissulla ollut onnistunut saamaan kuvaa, nyt olisi paikka.

Melko väritön ja haastava kuvattava silkkikerttunen

Joni painui komppaamaan alueen pusikoita. Seuraava kohde tornin ympärillä oli mustapäätasku pariskunta.

Mustapäätasku 2 ylintä koiras ja alin naaras

Mikan kanssa ihailimme pikkukotkien lentoa kosteikon yllä Sitten alkoi erikoinen tapahtuma. Kosteikon yläpuolella kaarteli ja lenteli peräkkäin kaksi pikkukotkaa. pian toinen kävi kiinni toiseen ja syöksyi sen jälkeen kaislikkoon. Pian se nousi sieltä ja lensi tiehensä. kuvasarja kertoo lisää taapahtuneesta.

pikkukotkien riitelyä saaliista

Kyseessä oli ilmeisesti saaliin ryöstö. Sitä emme tiedä tapahtuiko tämä tarkoituksella vai väkisin. Harmittavasti yksi kuvista jäi epäselväksi. Saalislintu oli pieni. Joni ehdotti silkkikerttusta, minä olen niittykirvisen kannalla. Tästä hässäkästä paikalla olleet kolme flamingoa otti siivet alleen ja lensi tornin editse pois.

Lounaspaikkaa etsiessämme näimme tien reunassa komean koiras mustaleppälinnun. Näitä oli saarella paljon tähän aikaan vuodesta.

mustaleppälintu- muleli

Seuraava retkikohteemme oli se isompi kosteikko
Park Natural de s'albufera.
Heti alussa joella oli muutama välimerenlokki. Niistä otin jokusen ruudun.

välimerenlokki

Altailla kävimme katsomassa keskuksen ympäristön piilokojut. Mitään uutta ei altailla ollut tapahtunut. Nyt sain vihdoinkin kunnolla kuvattua piilokojun sillalata sulttaanikanan.

Komea sulttaanikana

Ykköspolun piilokojulla oli paksujalat mukavasti esillä.

paksujalkoja
Iltavalot alkoivat jo paistaa ja lähdimme kävelemään takaisin autolle päin. Matkan varrella tuli vielä kuvattua pari reissullamme yleistä lintua:

harjalintu
keltahemppo

Illalla kävimme vielä kaupassa ostamassa tuliaiset ja ilta- ja aamupalan tarvikkeet. Hotellilla söimme iltapalaa ja pakkasimme matkatavarat laukkuihin. Seuraavana aamuna olisi herätys klo 5 jotta ehdittäisiin palauttamaan vuokra-auto klo 7 ja olisimme lentokentällä enne kahdeksaa. Lentokenttä ym. jutut sujuivat nyt ilman kommelluksia. Kotona loskaisessa ja harmaassa Suomessa oltiin vielä valoisaan aikaan klo 15. Auton haku lentoparkista ja poikien heitto kotiin.

Sellainen oli tämänkertainen reissu. Kokonaisuudessaan todella mukava viikon linturetki. Meille sanottiin etukäteen , että menemme saarelle väärään aikaan vuodesta. Eihän sellaista ole kuin väärä aika jos saarella on paljon nähtävää ympäri vuoden.

Toki joitakin lajeja jäi näkemättä mm. punapäälepinkäinen, paikallinen harmaasieppo, moltoninkerttu,  välimerenhaukka  ja ruskohaikara koska ne ovat muuttolintuja ja talvehtivat jossain muualla mm. afrikan mentereella.Toisaalta näimme paljon meille tuttuja muuttolintuja ja joitakin vähälukuisia lintuja kuten marmorisorsia.

Näkemättä jäivät myös ruskokerttu, pikkuhaikara, vuorikotka  ja alppirautiainen. Niitä olisi pitänyt saarella olla , mutta ne jäivät sitten seuraaavaan kertaan.

Helmikuu Mallorcalla vastaa luonnossa meidän toukokuuta. Ilma on aamuisin mukavan raikas ja päivälämpötila pyöri 18-21 asteen huitteilla joka päivä. Lehtipuissa ei vielä ollut lehtiä, siksi linnut olivat hyvin näkyvissä. Omena- ja kirsikkapuut kukkivat . Siis todella mukava retkeilysää. Myöskään kuvauksen kannalta ikävää lämpöväreilyä ei juurikaan ollut haittaamassa.

Hyvää oli myös se, että hotelleista oli 90 % suljettuna. Se tarkoittaa sitä että liikennettä ja hälinää on vähän. Myös kaupoista ja ravintoloista oli suurin osa kiinni. Välillä meinasi lounaspaikan löytyminen olla haastavaa.

Hintataso on myös edullista talvisesonkiaikaan. Lennot ja hotelli maksoivat nyt 251€/hlö. tilavan farmariauton vuokra ja täysi vakuutus oli yht. 150€/viikko. Yöelämää ei ollut ollenkaan, joten se ei haitannut nukkumista, vaikka hotelli oli vilkkaan pääkadun varrella.

Kiitos vielä äijille Jonille ja Mikalle mukavasta retkiseurasta. Ensikerralla uudestaan.