lauantai 25. helmikuuta 2023

Syksyinen  Utön tuplaretki

Pe 14.10 oli tarkoitus lähteä Aplan järjestämälle retkelle Utöhön. Matka jouduttiin siirtämään la -ma retkeksi, koska hotelli oli tehnyt Fågeliin tuplabuukkauksen meille ja kuvausryhmälle. Apla tietenkin hävisi ottelun ja jouduttiin tekemään uusia ratkaisuja. Saareen lähdettiin siis la 15.10. Ongelmaksi meinasi muodostua se kun hotellilta ei saa ruokaa su iltapäivällä eikä ma aamuna, mutta onneksi Kovasen Hanna järjesti meille päivällisen ja aamupalan. Näin reissustamme tuli oikein onnistunut.

La päivällä ajeltiin omilla kyydeillä Nauvon Pärnäsiin. Enströmin Jari tuli minun kyydissä. Baldurilla syötiin maittava lounas ja iltapäivällä oltiin perillä saaressa. Koko porukkamme siis majoittui hotellin Fågelissa. Nyt minulla oli uutena innovaationa sähköavusteinen polkupyörä varustettuna peräkärryllä johon mahtui kaikki kamat. Olihan näppärä laite. Ei tarvinnut maitokärryjä työnnellä ja saaressa siirtyminen tapahtui tarvittaessa todella nopeasti. Jatkoon!
 La ei juurikaan kummoisia lintuhavaintoja tullut. Baldurin kannelta nähtiin jokunen riskilä ja pilkkasiipiä.

sähköpolkupyörä

Su 16.10. päästiin vihdoin lintujen perään. Aamulla staijailtiin hetki merelle luotsiasemalla ennen hotellin aamupalaa. Merellä ei mennyt oikeastaan yhtään mitään. Aamusta alkaen tihutti vettä ja oli sumuista. Näkyvyys merelle olematon. Aamupalan jälkeen komppasimme huolella saarta. Lajeista voisi mainita mustapääkertun, kangaskiurun, luotokirvisen, taivaanvuohen, pari lehtokurppaa, lapinkirvisen ja parhaana Öhmanin Ossin löytämä tulpäähippiäinen saunalahden pajukosta. Kaikki porukastamme pääsi näkemään linnun hienosti.

Tulipäähippiäinen on kaunis lintu

Illalla paistoi hetken aurinkokin ja päivälinen nautittiin Hannan kahvilassa. Illalla nautittiin virvokkeita ja jutusteltiin Fågellin oleskelutilassa. Pimeän tultua ihasteltiin voimakasta ukkosta joka välkkyi ja jyrisi. Vettä satoi tovin aikaa kaatamalla. Hyvissä ajoin nukkumaan jotta huomenna taas jaksaa.

niittykirvinen sateessa

Ma 17.10. jälleen luotsiasemalle staijille aamulla. Nyt oli hieman parempi sää ja merellä nähtiinkin jotain. Parhaina lajeina: sepelhanhia muutti 14, jouhisorsia 18, haahkoja 1500, alleja yli 3200, mustalintuja 135, 3 ruokkia ja  kuikkia lähes 80. Yllättävin havainto oli kuitenkin 3:n teeren saapuminen saareen länsituulen saattelemina. Mukava havainto pitkästä aikaa.

Päivällä vielä komppasimme saarta, mutta mitään uutta ei löytynyt. Samat linnut mitä eilenkin näimme. Lapinkirvinen kähmyili edelleen Enskärillä. Baldur saapui saareen iltapäivän puolella. Aplan poppoo lähti mantereelle, minä jäin saareen ja seurakseni tuli  Arttu, Mika ja Isto. Loppuviikon majoitumme Utö logissa. Naapureina Konkarit turun suunnalta, Tomppa, Kormu, Jouko ja Rauli. Kiitos paljon kaikille Aplalaisille tasapuoliseti.

Hetipian kun äijät pääsivät saareen löysi Kuusiston Kimppi fuscatuksen mökkiemme läheisyydestä. Pariin kertaan kuulimme taksutusta mutta näkyviin emme lintua enää saaneet.  Ilta jälleen virkistäydyttiin ja kylläisinä nukkumaan.

Arttu ja Isto

Ti 18.10. alkoi normaalisti aamupalalla ja sen jälkeisellä aamustaijilla luotsimäellä. Tänään olikin sitten kunnon lintupäivä. Harmi vaan ettei osunut Aplan retkeläisille. Staijilla nähtiin mm. 11 kuikkaa , kaakkuri, härkälintu, mustalintuja, ruokki, selkälokki, 2 sinisuohaukkaa, muuttohaukka ja 1kv maakotka.

Saarta kompattiin jäleen isolla porukalla. Jälleen saatiin vesikuuro niskaamme. Sateen jälkeen saaressa oli paljon lintuja. mm. luhtakana, jänkäkurppa, 2 lehtokurppaa, 8 taivaanvuohta, 2 sarvipöllöä ja suopöllö, luodoilla 46 merisirriä. 870 urpiaisen joukossa ainakin yksi tundraurpiainen. 600 punakylkirastasta, 950 räkättirastasta, 1450 järripeippopa, haarapääsky, sepelrastas ja Tompan löytämä pikkusirkku hotellin rannassa. Jälleen kuultiin pariin otteeseen tiksutusta, mutta lintua ei enää löytynyt näkyville, kunnes se katosi jonnekin totaalisesti. Yöllä Kimi kuuli vielä boten yömuutolla, harmittava saarenpinna joka puuttuu minun listalta. Melkoinen lintupäivä kun kokonaislajimääräksikin tuli 83.

tundraurpiainen itäniityllä

Ke 19.10. Jälleen tuhti aamiainen ennen auringon nousua. Aamustaijilla jälleen tutut vesilinnut ja gaviat. Tänään muutti jonkin verran petoja. mm 42 hiirihaukkaa, 3 piekanaa, ampuhaukka, sinisuohaukka, 2 kanahaukkaa ja 39 varpushaukkaa.

Piekana

Saarikomppauksen parhaita oli mm. lapinsirkku, isokäpylintu, 2 jänkäkurppaa, sarvipöllö, 11 merisirriä ja luhtakana. Kirkas yö ja pohjoistuuli oli tyhjentänyt saarta huomattavasti. Illalla jälleen parannettiin maailmaa ja hyvissä ajoin unta palloon.

To 20.10. Aamupalan jälkeen jälleen staijille. Merellä tuttua menoa. Jokunen gavia, mustalintuja 78, 2500 allia, pilkkasiipiä 12 ja 2 ruokkia. Petoja : 2 sinisuohaukkaa, 2 hiirihaukkaa ja 5 varpushaukkaa.

Merikotka yritti ottaa hiirihaukasta saalista, mutta ei onnistunut

Komppaus tuotti kangaskiurun, 4 tiltalttia, lapinsirkun ja pulmusen. Samat rautiaiset ja peukaloiset joka päivä saaressa. Melko rauhallinen lintupäivä. Iltaviihteellä ja nukkumaan.

Pe 21.10. taasen herätys ennen auringonnousua. Aamupalaa helttaan ja staijille. Merellä nyt todella hiljaista. Taisi staiji mennä lähinnä paskanjauhamiseksi. Jokunen gavia ja ruokki, sekä samoja alleja velloi  aina vaan merellä.

Saarikomppauksella kaivettiin esille mm. naaras teeri, luhtakanoja 2 , merisirrejä 25, sarvipöllö ja suopöllö, 3 kangaskiurua ja päivän kohokohtana jälleen Tompan löytämä hippiäisuunilintu.

Hippiäisuunilintu

Lintu liikkui vilkkaasti isolla alueella oksien seassa koko ajan,  joten kärsivällisyyteni ei riittänyt muuhun kuin dokkariin. Aina mukava havainto. Illalla parannettiin maailmaa oikein todenteolla naapurin herrasmiesten kanssa. Kerrottiin Suomenpinnojen löytöhetkistä ja maisteltiin punaviiniä. Kyllä oli hauskaa! Sitten iltapalaa ja nukkumaan.

La 22.10. jälleen aamupalaa ja kahvia koneeseen jotta jaksaa staijailla. Tompan porukka lähti kotiin aamulautalla ja heille heitettiin heipat. Näytti vieläkin tuntuvan tuo illallinen jutustelu..

Staijilla nähtiin mm. 7 vapoa, 26 haapanaa, 2 jouhisorsaa ja 9 lapasorsaa. Melaniitoista 68 mustalintua ja 7 pilkkasiipeä. merisirrejä löytyi 15 luodoilta.

Urpiainen

Saaresta löytyi jänkäkurppa, 2 naaras teertä, sarvipöllö, ja suopöllö. Pikkulinnuista voisi mainita 5 isokäpylintua ja nokkavarpusen.

Su 23.10. olikin sitten taas lähtöpäivä meilläkin. Aamupalaksi kaikkea mitä oli enää jäljellä, kämpän siivous ja imurointi ja staijille. Staiji ei antanut mitään uutta kivaa vaan perinteistä faunaa: kuikkia 4,        2 sepelhanhea,  43 haapanaa, 6 pilkkasiipeä ja 11 varpushaukkaa sekä sinisuohaukka.

Staijin jälkeen siirryimme kamojemme kanssa baldurille ja matkamme kohti kotia alkoi. Laivalla tuli katseltua merelle lähinnä Jurmoa ennen. Jurmon jälkeen syömään ja päikkärit matkustustiloissa. Illalla melko myöhään kotona väsyneenä, mutta onnellisena.
Jälleen isot kiitokset kavereille Istolle, Mikalle ja Artulle, sekä naapurin kivenkoville lintumiehille Tompalle, Joukolle, Hannulle ja Raulille. Ilmeisesti keväällä jälleen nähdään. Samoin Kimi, Ossi ja Jussi, thanks! botte jäi kyllä kaivelemaan.
Sekä saarelaisille Hannalle ja Jormalle jotka jaksavat hymyillä meille vuodesta toiseen.

Kotona odotti yllätys!

palloja

... palloja

lisää palloja

Pallomeripalloja oli kaapit pullollaan.. Kiitos Janda. Mitähän löytyy kotoa seuraavan reissun jälkeen?