tiistai 23. marraskuuta 2021

Retkeilyä Vihdissä ja Hangossa sekä kova rari Hailuodossa

Niin vaihtui kuukausi syksyn puolelle ja aivan samoissa merkeissä. Mikan kanssa raivokasta vihtivuodarien etsintää, joka kylläkin on pääasiassa ollut lähinnä pään seinään hakkaamista. No ei pidä lannistua, vaikka se vaikealta tuntuukin.

Ke 1.9. retkeiltiin Mikan kanssa Vanjärven ympärillä. Staijattiin Lerbackassa ja kompattiin pohjoisrantaniittyä. Lapinkirvisiä nousi sänkipellolta nyt 2 , Rantakasvustoissa hääri pensastaskuja 5 ja 1 pikkulepinkäinen viihtyi rannan kuolleissa pajuissa.

Pensastasku

Pikkulepinkäinen

To 2.9. kävin töiden jälkeen komppaamassa Averian eteläpäädyssä. Ilta-auringon lämmössä seljanmarjojen kimpussa oli mukavasti hysyjä. Hernekerttuja 2 , 1 pensaskerttu ja 5 mustapääkerttua sekä parikymmentä tiltalttia.

La aamulla 4.9. kompattiin Mikan kanssa jälleen Vanjärven pohjoispäätä. Pusikoissa hääri mukavasti lintuja, mustapääkerttuja, hernekerttuja, ruokokerttusia, pajusirkkuja, pikkulepinkäisiä, harmaasieppoja ja pensastaskuja. Järveltä kuului luhtakanan ja liejukanan ääniä. Mukavin havainto oli kuitenkin unelias nuori koiras  sinirinta joka ilahdutti meitä nousevassa auringossa. Vihtipinna 190.

Sinirinta koiras

Iltapäivästä saimme idean lähteä Hankoon kiimaliiterillä. Mukaan tuli myös Arttu Valonen. Ajelimme suoraan Vedalle Artun toimiessa kuskina. Rannalla taas surffareita ja vähän lintuja. 1 meriharakka ja 2 valkovikloa mainittavimmat. Illalla jälleen grillailtiin, nautittiin virvokkeita ja parannettiin maailmaa.

Su 5.9. staijattiin jälleen aamupäivä Vedalla. Kuikkia muutti 6, 1 härkälintu p, kuoveja muutti 2 , lapinkirvisiä 1, Paras havainto oli mereltä kierrellen tullut 1kv punajalkahaukka joka hiljalleen siirtyi mereltä mantereelle ja katosi näkyvistä.

Seuraavaksi staijasimme tovin lentokentällä, mutta mitään perus petolajien ylittävää emme nähneet. kävimme Svanvikillä ja Kobbenilla, Bongasimme Haganpuiston 10 liejukanaa josta siirryimme maankaatopaikalle komppaamaan. Kaatiksella oli 11 kangaskiurua, 1 lapinkirvinen ja 1 sinirinta.

Sinirinta Hanko maankaatopaikka

Illalla kotiin ja nukkumaan.

Ma 6.9. staijattiin Lerbackassa töiden jälkeen, mutta uuttukyyhkyä ja hemppoa kummempaa ei näkynyt.

To 9.9. keskeytti työpäivän kova häly. Hailuodosta oli löytynyt Suomen ensimmäinen siperianlepinkäinen. Hetken arvuuttelun jälkeen päätettiin Mikan kanssa lähteä bongaamaan. Työpäivä seis, ja kotiin vaihtamaan kamat. Mika tuli hakemaan minua ja matkan varrelta Heinolasta nappasimme vielä kyytiin Salon Markun.
Olin laskeskellut että ehtisimme perille hyvissä ajoin ennen auringon laskua , kun tajusin että meidän on ehdittävä klo 17 hailuodon lauttaan! Navi näytti että normi ajamisella olisimme lauttarannassa klo17.28, eli kirittävää olisi. Ei muuta kun sukkaa syylariin. Mika ajoi sen minkä uskalsi nissanilla työntää. Rekkoja paljon, tietöitä todella paljon.. Alkoi näyttämään toivottomalta kun puolimatkassa olimme nipistäneet ajasta vain 3 minuuttia.
Onneksi pohjanmaan lakeuksilla alkoi olla väljempää ja Jyväskylän jälkeiset tietyöt loppuivat. Silti epätoivo hiipi niskaan.  Liian paljon kirittävää... Kaikilla kauhea kusihätä ja polttoaine näytti loppuvan. No tsemppasin Mikan maksimisuoritukseen ja olimme lauttarannassa 16:59, eli jäi vielä minuutti pelivaraa. Polttoaine riitti juuri Hailuotoon ja kusellakin ehdimme käymään lauttarannassa ennen kun siirryimme lauttaan.

Olimme viimeinen auto joka mahtui lauttaan, onneksi olimmekin jonon viimeiset. Perillä olikin jo melkoinen määrä porukkaa ja reippaan kävelyn jälkeen päästyämme rantaan oli lintu tietenkin kateissa. Onneksi lintu saatiin kompattua vielä muutamien reippaiden toimesta näkyville ja itsekin näin kauniista lepinkäisestä muutaman vilauksen ja kun se hetken istui koivun oksalla näkösällä. Kuvaan ei minulla ollut mahdollisuutta kun tilanteet oli niin nopeita, matkaa kohteeseen liikaa ja lopulta lintu auringon hiipuessa painui nukkumaan pusikkoon. Hieno elis! Kättelyt hymyssä suin ja kotia kohti. Kympit paukkui, 380 kasassa.

Kotona olin joskus 5:00 maissa. Autossa en ollut nukkunut silmäystäkään, joten skippasin seuraavan työpäivän ja päätin nukkua.

Pe 10.9. iltapäivällä lähdin auttamaan Janda Käyhköä tunnista 100 lajia haasteessa Helsingin Vanhankaupunginlahdelle. Näimme mm. jalohaikaran, ampuhaukan ja viiksitimeleita.

La 11.9. Kiertelimme koko päivän Mikan kanssa jälleen Vihdissä. Vanjärveltä löysimme muutaman jänkäkurpan, muutaman lapinkirvisen ja Kotkniemen pelloilta komppasimme lapinsirkun vihtipinnaksi. 191.

Jänkäkurppa

su 12.9. kiersin koko päivän Vanjärvellä. Jälleen lapinkirvinen ja 2 jänkäkurppaa. Mielenkiintoisin havainto oli, kun Länsitulvan heinikosta lähti jaloista 2 luhtahuittia. Toinen juoksi karkuun ja toinen teki pienen lentopyrähdyksen. Mukava kk-pinna.

To 16.9. staijattiin Mikan kanssa Lerbackassa aamu. Jokunen hanhi vielä muutti, toista sataa sepelkyyhkyä ja 217 peippoa. Iltapäivällä kävin bongaamassa Ämmässuolta sieltä löytyneen aroharmaalokin bion katolta. Nyt lintu löytyi melko helposti.

La 18.9. lähdettiin Mikan kanssa vielä asuntoautoilemaan Hankoon. Vedalla käytiin vain pyörähtämässä. Siellä oli 1 punakuiri ja 3 meriharakka kaukana lännessä. Täktomilla staijasimme hanhi- ja petomuuttoa. Parhaana lajina löysin muuttavan muuttohaukan. Mahdollisesti sama lintu pörräsi myöhemmin Svanvikilllä. Maankaatopaikalla komppasimme Siirin kanssa, mutta lullulaa kummempaa emme löytäneet.
Nyt päätimme mennä yöpymään Kobbenille. Siellä oli keltavästäräkki, melko myöhäinen liro, suokukkoja, tyllejä ja kapustarintoja. Jalohaikaroita oli 3.

Jalohaikara illan vastavalossa

Aamulla su 19.9. staijasimme Aamiaisen jälkeen Kobbenilla muuttoa. Koska muutto oli liian verkkaista ja samat eiliset kahlaajat oli jo nähty , päätimme siirtyä eteenpäin. Långörenin tyvellä oli muutama kapustarinta kuvauksellisesti paikalla.

Kapustarinta Hanko

Päätimme siirtyä tästä maankaatopaikalle komppaamaan. Komppauksen suoritimme nyt  Ari Laineen, Risto Rintalan ja Siirin kanssa. Edelleen vain perus lajistoa. Koska petoja näytti olevan liikkeellä päätimme siirtyä Täktomille lentokentälle petostaijiiin. Petoja olikin mukavasti liikkeellä: Mehiläishaukka 1, merikotka 6, ruskosuohaukka 1, sinisuohaukka 13, varpushaukka 41, hiirihaukka 86, tuulihaukka 2, ampuhaukka 1, maakotka 2 ja sokerina pohjalla kiljukotka 1.

Subad kiljukotka Hanko Täktom

Petostaijin jälkeen siirryimme vielä Svanvikin torniin ja siitä huristelimme tyytyväisinä kotiin. Olipa mukava ja monipuolinen petopäivä ja muutenkin mukava Hankoreissu.

Ma 20.9. käytiin kiireellä töiden jälkeen Mikan kanssa bongaamassa vihtipinnaksi Istvanin Averialta löytämät mustalinnut. Juuri kun pääsimme perille, päätti linnut nousta ja lähteä jatkamaan matkaa. Juuri sopivasti ehdimme. Vihtivuodari 192.

Ke 22.9. töiden jälkeen staijailin yksin Lerbackan lavalla. Pohjoispuolella kaarteli muuttohaukka. Jes. Vihtipinna 193. Mika ja Sunkka kiirehtivät paikalle, mutta haukka oli jo ehtinyt kadota... Pihapuissa kuhisee paljon järripeippoja.

Järripeippo Lerbacka

Illemmalla komppasimme vielä Vanjärven länsitulvaa. 7 jänkäkurppaa ja 34 taivaanvuohta nousi jaloista.

La 25.9. aamulla Staijattiin Mikan kanssa Lerbackan lavalla. Nuori muuttohaukka näkyi nyt hienosti jääden Sielumäkeen kuusen oksalle istumaan hyväksi aikaa. Nykvistin Päivi ja Teijokin ehti linnun bongaamaan. Tästä he lähtivät omille teilleen ja minä lähdin bongailemaan Hattulaan turturikyyhkyä kk-pinnaksi. n.tunnin odottelun jälkeen lintu tuli näkyville. Tästä siirryin Tampereelle Ruskon maankaatopaikalle katsomaan keräkurmitsaa kk-pinnaksi. Tämä olikin sitten helppo tapaus.

nuori 1kv keräkurmitsa

Tampereelta ajelin vielä Riihimäelle Sammalistonsuolle etsimään pikkujoutsenta. Paikalla oli muutama harrastaja ja lyhytnokkahanhi, mutta pikkujoutsenta ei näkynyt. Sain Pasurin Jarilta hyvät nuotit ja lintu löytyikin parin kilometrin päästä lähes heti. Kolmas kk-pinna tälle päivälle.

Su 26.9. Staijattiin oikeastaan koko aamupäivä Lerbackan lavalla. Lavalla olikin mukava tunnelma kun seurassa oli Mikan lisäksi Peter Buchert, Lauri Saarela sekä Päivi ja Teijo. Valkoposkihanhia muutti vajaa 1000, muita hanhia yht. toista sataa, Petoja mm. piekanoja, hiirihaukkoja, merikotkia, sinisuohaukkoja ja varpushaukkoja. Kurkia 800, sepelkyyhkyjä 2625, närhiä 46,

Vanjärvellä kävimme vielä katsomassa nuorta liejukanaa, ilmeisesti meidän pesivää kantaa.

1 kv liejukana

Loppuviikkona en sitten töiden jälkeen missään retkeillytkään, joten tähän on hyvä päättää syyskuu ja siirtyä lokakuun puolelle. Loppuun vielä syksyinen kuva omalta pihalta.