perjantai 20. maaliskuuta 2020

Katalonia part1

Komea Katalonia, Espanja turnee vol 1.

Pronssi-iibis Espanja Ebro delta

Tämän vuotinen talvilinturetkeni suuntautui pienen arpomisen jälkeen Espanjan Katalonian alueelle. Kohteen ratkaisi itselläni matkan hinta. 10 vrk lennot ja majoitus 310 euroa, sekä mahdollisuus noin 10 wp-pinnaan. Majoitus paikka ei ehkä ollut kaikkein paras sijainniltaan, vaikkakin Pyreneille matka oli kaikkein lyhyin. Toisaalta majoituksen edullisuus mahdollisti kokeilemaan ensi kertaa reppureissaamista. 4 yötä nukuttiin jossain muualla kuin omassa hotellissa.

Mika ei tällä kertaa päässyt lähtemään mukaan työkiireiden vuoksi, mutta kaveriksi sain vanhan kuvaajatutun Isto Virtasen.

Matkamme alkoi tänä vuonna pe 21.2. Edellisenä iltana Isto tuli meille yöksi, kun aamuherätys on niin  kovin aikaisin. Aamulla herätys klo 3, aamupalan jälkeen ajoimme auton Jumbon go-parkingiin ja siitä kyyditys lentokentälle. Lähtörutiinien/ turvatarkastusten jälkeen pääsimme hyvissä ajoin taxfree-alueelle ja käytimme hyväksi Iston vip lounge korttia ja ahdoimme itseemme kunnon aamupalan ennen koneeseen menoa.

Lento lähti ajallaan klo 6:50 ja perillä Barcelonassa olimme 9:50. Vuokra-automme oli maksettu etukäteen ja kun löysimme melkoisen etsimisen jälkeen oikean tiskin (inter rent) niin saimme vuokra-auton allemme ja pääsimme matkaan. Auto tuli cold carilta ja saimme sen minkä olimme varanneetkin, Nissan Juken. Toisen kuskin maksoimme tässä. Se maksoi 90 euroa lisää. Päätimme ajaa vuoro päivinä ja olin suosiolla ensimmäinen kuski tänään.

Hotellillemme Lloret del Mariin oli matkaa n. 90 km pohjoiseen/ koilliseen ja perillä siellä olimme n. klo 15:00. Ensimmäinen takaisku tuli kun menimme katsomaan huonettamme. Siellä oli meille n.140 cm parivuode. Kysyin respasta onko mahdollisuutta saada huonetta missä on kaksi erillistä vuodetta. Pienen hetken kuluttua rouva löi käteeni 90 euron lisämaksun paremmasta huoneesta. Kysyin , että voisimmeko saada pelkän lisävuoteen, johon hän hämmästyneenä katsoi meitä ja kysyi että emmekö olekaan pariskunta. No löytyihän tuo  halpa huonekin missä erilliset vuoteet. Paikallisten huono englannin kielen taito tullee tuomaan matkaamme mielenkiintoisista lisämaustetta.

Tervetuliais toivotus hotellilta..

Asetuimme taloksi ja suuntasimme pizzalle läheiseen ravintolaan. Pizza de mariscos eli frutti di mare oli todella hyvää. Johan sitä olikin nälkä aamiaisen jälkeen.

Aikaa vaan tuhraantuu koko ajan ja ensimmäiselle iltapäivälle suunniteltu retkemme alkaa pikkuhiljaa valumaan kasaan. Päätimme kuitenkin lähteä vielä käymään etelän puoleisen kylän (Blanes) jokisuistossa iltaretkellä. Ihan hieno ranta- ja dyyni-kohde jonka hurrikaani Gloria oli tuhonnut lähes täysin. Merellä liiteli paljon baleaarienliitäjiä ja idänpikkuliitäjiä. Etelän suuntaan paineli kymmeniä riuttatiiroja rantaviivaa pitkin ja yksi isokihu pyöri merellä.

Riuttatiira Espanja Blanes

Jokisuistossa parveili lehmähaikaroita ja pari silkkihaikaraa. Iberianvihertikka lenteli ja äänteli joenvarren puissa.

Lehmähaikaroita tulossa yöpymään Espanja Blanes

Auringon laskettua lähdimme ajelemaan hotellillemme päin kun näin pöllön vilahtavan auton valoissa. Niin hämärää oli että juuri ja juuri havaitsi pienen möykyn pellolla. Punertava väri tulee kaukaisten katuvalojen hajavalosta. Kokeilin huvikseni isoa ISO-arvoa ja saahan tuosta selvän mikä laji oli kyseessä.

Minervanpöllö Espanja Blanes

Sitten vielä ruokakaupan kautta ostamaan aamupalaa ja kämpille iltapalalle ja nukkumaan.

La 22.2. raastavan aikainen herätys klo 3:30. Vuorossa Iston ajo. Tänään suuntaamme päiväretkelle Ebron deltalle koska Korhosen Karin porukka pitäisi olla siellä , ja hyvät retkivinkit olisivat tarpeen. Aamiaisen jälkeen 276 km ajo Barcelonan ohi kohti etelää ja perillä olimme auringon noustessa klo 7.

Ensimmäiseksi katsoimme Llacuna de la Tancadan kala-altaat. Altailla oli paljon kahlaajia, flamingoja , haikaroita ja lokkeja. Muutama kahlaajakuva tuli otettua. Pääasiassa linnut ovat kuvaajalle aivan liian kaukana. Onneksi kuitenkin jokunen lintu eksyi välillä kuvausetäisyydelle. Seuraava pieni takaisku oli kuulla että Skaftungin porukka olikin päättänyt jäädä Ranskaan, joten retkinuotit jäi saamatta. No on sitä ennenkin pärjätty omillamme.

Talvipukuisia suosirrejä Espanja Ebro delta

Karikukkoja Espanja Ebro delta

Seuraavaksi suuntasimme kohti etelää Trabucadorin riutalle. Riutalla oli melko vähän lintuja. Lokkeja ja kahlaajia jonkin verran. Pääasiassa etelänharmaalokkeja ja mustanmerenlokkeja. Kahlaajista muutama tundrakurmitsa ja pulmussirrejä.

eri pukuisia mustanmerenlokkeja ja nuori naurulokki Espanja Ebro delta

Riutan päässä olevalla saarella on Punta de la Banyan suolatehtaan suola-altaat. Näillä valtavilla altailla oli paljon flamingoja, ristisorsia, ja jonkin verran tyllejä/mustajalkatyllejä. Päähuomion sai kuitenkin altailla olevat lokit. Kauniita välimerenlokkeja oli paljon sekä muutama kaitanokkalokki. Tämä alue on maailman suurin välimerenlokin  pesintä yhdyskunta.

aikuisia välimerenlokkeja Espanja Ebro delta

Kaitanokkalokkeja ylh. ad ja alla 2-kv

Flamingoja Espanja Ebro delta

Tästä suuntasimme rantaa pitkin kohti pohjoista ja valtaville riisipeloille. Kahlaajia oli sadoittain/ tuhansittain. Samoin pronssi-iibiksiä

Sekaparvi jossa mm suokukkoja ja suosirrejä. taustalla parvi pronssi-iibiksiä

lähempi kuva kahlaajaparvesta. suokukkoja, suosirrejä ja yksi pulmussirri. löydätkö?

pulmussirri Espanja Ebro delta

tp valkoposkitiira Espanja  Ebro delta

Tästä suuntasimme vielä loppu illaksi Ebro-joen eteläpuolella olevalle lintutornille Mirador Migjorn. Torni on illalla pahassa vastavalossa eikä siellä mitään ihmeellistä ollut. Täällä oli reissumme ainoat punapäänarskut. Pikku-uikkuja äänteli paljon ja heinäkerttuja lauloi ympärillä.

Heinäkerttu on hankala kuvattava Espanja Ebro delta
Tästä suunta kohti Llored de Maria ja matkalla kaupan kautta aamupalaa, sekä pikaruokala iltapala. Huomenna suuntaamme vuorille aivan toisiin maisemiin.

Iltapalaa läheisestä hamppariravintolasta

Su 23.2. Herätys kohtuullisen inhimilliseen aikaan klo 5:00. Aamukahvin ja tuhdin sämpylän munalla jälkeen ajo kohti Pyreneitä. Tänään mun vuoro ajaa. Ensi yö vietetään Aragonian Arinzuen alueella Hotellissa Montana de Lamiana. Edessä on reilun 450km ja 6h 30min ajo La Molinan ja El Pont de Suertin kautta vuoristoteitä ihaillen.

Ensimmäinen kohteemme oli La Molinan alue lumirajan yläpuolella. Täällä oli nähty aikaisemmin tänä vuonna lumivarpusia ja niitä päätimme etsiä. Vaikka maisemat oli hienot, ei täällä paljoa ole lintukuvaajalle kuvattavaa. Ei myöskään löytynyt lumivarpusia ja eteenpäin oli lähdettävä.

Maisemaa La Molinan läheltä.

Jossain matkan varrella pysähdyimme syömään maukkaan villisika lounaan. Parkkipaikalla ihailimme retkemme ensimmäistä isohaarahaukkaa

Kaunis isohaarahaukka Espanja

Ja edelleen jossain vuoristossa matkan varrella pysähdyimme piknik paikalle . Täältä Isto löysi kolme sitruunahemppoa. En harmikseni saanut kunnollista kuvaa, mutta jonkun dokumentin kuitenkin. Tämä oli retken ensimmäinen wp-pinna minulle.

sitruunahemppo piilotteli vuorimännyssä. Espanja

Matkamme jatkui eteenpäin ja pian auton edestä lennähti muutama pikkulintu. Päätinne pysähtyä niitä kuvaamaan. Linnut olivat vuorisirkkuja ja niistä olisi kiva saada hyvät kuvat. Kuvasin lintuja kun ihmettelin minne Isto jäi. Tässä tapahtui reissumme valtavin takaisku. Iston kamera oli päättänyt hajota. Johan canonin 1 dx mk3 olikin ollut Istolla käytössä kaksi päivää. Kamera oli totaalisen pimeä eikä mikään auttanut, akun irrottaminen , muistikortin irrottaminen, ravistelu... Olisittepa nähneet sen pullotuksen Iston otsassa.. Onneksi sillä oli kuitenkin vararunko mukana. Laadullisesti vain paljon heikompi 6D. No jokusen kuvan saimme sirkusta ja jatkoimme matkaamme perille hotelli Lamianaan.

Vuorisirkku Espanja Aragonia

Perille pääsimme sopivasti auringon laskiessa.

Maisemaa Hotelli Montana De Lamianan pihalta.

Hotellin päivällisaika oli jo mennyt umpeen mutta hotellin pitäjä- rouva teki meille tuhdit kinkkusämpälät joilla selvisimme huoletta aamuun asti. Taisi siinä mennä muutama konjakkikin oluen seurana melkoiseen ketutukseen. Harmittaa kyllä kun hieno ja kallis kamera sanoo sopimuksen irti juuri ennen reissumme kohokohtaa - korppikotkakoju kuvausta. Kunnon kettuilua! Ajoissa nukkumaan ja pitkästä aikaa kunnon yöunet, 11h! Aamulla reissu jatkuu sitten seuraavassa osiossa...