keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Lännenkaulustrappi Chlamydotis undulata fuertaventurae

Fuerteventura Part 1

Ma aamuna 1.2.2016 Mika tuli hakemaan minua kotoa klo 4 , josta alkoi viikon matkamme Canrian saarille Fuerteventuraan. Matka meinasi saada heti alkuun mielenkiintoisen piirteen, kun Teivonen oli vetänyt kunnon lipat omalla kotipihallaan matkalaukut käsissä selälleen. Jännitimme kipeytyykö selkä vai selviämmekö säikähdyksellä. Ajelimme kuitenkin kohti Vantaata ja Seutulassa Vanhempieni luona olimme aikataulussa klo 5. Siitä faija kävi heittämässä meidät kentälle. Kaikki sujui lentokentällä hyvin ja pääsimme ilmaan aikataulussa 7:30.

Kahden tunnin aikaerosta johtuen olimme perillä jo 11:45. Auton olin varannut jo etukäteen , koska halusimme hieman maastokelpoisemman kulkuneuvon. Olin varannut meille Cicar vuokraamosta Jeep Renegade pikku maasturin, mutta yllätys yllätys eihän sitä autoa tietenkään ollut. Vaihtoehdoiksi annettiin fiat 500 tai Opel Mokka. tyydyimme jälkimmäiseen paremman maavaran ja muiden tilojen takia. Autossa oli myös navi.

Automme Opel Mokka

Auto löyti helposti ja olihan se siisti. Ajettu jo huikeat 5665 km. Tovi meni ennen kuin kaikki ajohallintalitteet oli opiskeltu. Sitten etsimään hotelliamme kaupungista Caleta de Fuste . Se ei ollutkaan niin helppoa. Navigaattori ei tietenkään tunnistanut ositetta, joten jouduimme etsimään sitä ajelemalla. Ensin yritimme väärään hotelliin josta saimme toidon että se on aivan toisaalla ison tien yläpuolella. No löysimme hotellialueemme, mutta sekin oli valtava alue useita kortteleita bungaloweja. Lopulta löysimme respan Castillo Beach bungalows. Huoneistomme oli askeettinen, mutta sisälsi kaiken mitä tarvitsimmekin. Pieni keittiö, kylppäri, olohuone ja makuuhuone. Onneksi oli erilliset sängyt.

Barranco de la Torre

Kello oli vasta iltapäivän alussa, joten päätimme lähteä ensimmäiselle retkelle Barranco de la Torren alueelle. Paikka löytyi heti ja olikin ihan mukava alue. Vaikka oli kovin kuivaa, virtasi rotkon pohjalla pieni puro. Olen listoille lihavoinut ja alleviivannut itselleni tärkeät wp-pinnat. Paikalla oli suraavat lajit:

Ruostesorsa 6
Liejukana 1
pikkutylli 2
kanariantasku
pikkukorppikotka 1 ad

Rinteissä vilisi myös paikallisia maaoravia ja kaneja sekä sisiliskoja. Kävelimme rotkon pohjalla n. 5 km. lenkin edestakaisin ja ristiin rastiin. Autolle päästyämme ja kotimatkallamme näimme ensimmäisen pikkukorppikotkan istuvan langalla tien vieressä.

Aikuinen pikkukorppikotka. Neophron percnopterus
Illalla kauppaan, kämpille pesulle ja syömään paikalliseen buffet ravintolaan. ruoka oli hyvää ja monipuolista. Ajoissa untenmaille.

Ti aamuna 2.2. oli herätys klo 6 joka on vajaa 2 tuntia ennen auringon nousua. Kohteemme oli tänään länsirannikolla sijaitseva Los Molinoksen alue. Siellä on pitkulainen tekojärvi nimeltään Embalse de Los Molinos. Sen päätimme kiertää ympäri. Alue oli hieno ja monipuolinen lintulajien suhteen.
 Ajomatkalla pysähdyimme kuitenkin hetkeksi pieneen kylään Majada Blanca Fv 50 tien varrella. Siellä oli kivasti pikkukorppikotkia. Yht. 4 ad ja 3 juv lintua.

nuori pikkukorppikotka

Reissun pakollinen pensasvarpuskuva Passer hispaniolensis

Järvelle ajelimme pienen vuohifarmin ohitse hiekkatietä joka kääntyi Colonia de Garcia Escamezin kohdalta etelään eli vasemmalle. Järvi oli padottu rotkoon kasteluvedeksi alueen viljelyksille, mutta oli kuulemma liian karua aluetta eikä vettä voitu koskaan oikein hyödyntää. Hyvä asia linnuille.

Embalse de Los Molinos
Kävelyä tuli taas mukavasti 8 km luokkaa ympäri järven itäpuoleista aavikkoa ja rotkon pohjaa ja länsipuolen rinnettä. Paikalla oli seuraavia lajeja:

ruostesorsa 300

aavikkotulkku koiras Bucanetes githagineus

korppi 2

Korppi Corvus corax

Komppauksen jälkeen siirryimme Los Molinoksen pikku kylään jossa söimme perimmäisessä ravintolassa. Merellä lensi kohti pohjoista aikuinen suula Tuoretta tonnikalaa ja salaattia sekä tietenkin kylmä :

Olutta Los Molinoksen kylässä Atlantin aaltojen kohinassa.

Iltapäiväksi ajoimme vielä Betancurian kylälle etsimään hysyjä. Tiltaltteja katselimme kovasti , mutta kaikki olivat mustajalkaisia joten määritimme ne kaikki tavallisiksi tiltalteiksi. Kylän jokiuoman pusikoista löysin yllättäen taigauunilinnun äänen perusteella. Dokumenttikuvaa yritin ottaa linnusta varmaan 2 tuntia, mutta sain vain huonoja kuvia oksien ja lehtien seassa. Mukava havainto silti. Paikalla oli :

hiirihaukka 1
virtavästäräkki 1
taigauunilintu 1
tiltaltti 4

tiltaltti Phylloscopus collybita

mustapääkerttu 1
samettipääkerttu 8

samettipääkerttu koiras Sylvia melanocephala

Illalla kämpille. Suihkun jälkeen söimme kämpillä maittavan iltapalan. Ja taas uni maistui.

Matka jatkuu...

1. tätä on kiva lukea, voin samalla elää tekemäni retken sinne uudelleen, kiitos

1. ollos hyvä. Mukava kun joku tykkää lukea. ei ole mennyt vaivannäkö hukkaan.