perjantai 8. helmikuuta 2019

Mahtava Israel ja upea Eilat

Jo jonkin aikaa olen haaveillut linturetkestä Eilatiin. Lukuisia matkakertomuksia lukeneena tuli oltua kateudesta vihreänä pitkän aikaa. Nyt se viimein oli itsellenikin mahdollista. Matkakuume nousi omiin sfääreihin jo paria kuukautta ennen matkaa kun selailin äkkilähtöjä. Israelin matkat ei olekaan niin kovin kalliita näin talvella. Meidän matkan hinta oli 363€/ nuppi. Tämä sisälsi suoran lennon Finnairin koneella Ovdan lentokentälle,  lentokenttäkuljetuksen ja hotellimajoituksen Hotel Americanassa ilman aamiaista. Yhtenäkään aamuna emme olisi sitä voineet nauttia aikaisen liikkeellelähdön takia.

Matkamme alkoi ti 29.1. Aamulla aikainen herätys , aamukahvit huiviin ja hyppäys Mikan kyytiin. Parkin olimme varanneet etukäteen Jumbosta Go Parkingilta. Lentokentällä olimme hyvissä ajoin vaikka ajokeli oli mitä karmein. Lunta oli taas satanut koko yön.  Turvatarkastuksen läpi ongelmitta ja tax-free alueelle välipalalle. Lentomme AY1977 - joka on muuten hieno luku , lähti lähes tunnin myöhässä.

Perillä Ovdan lentokentällä olimme noin klo 14 aikoihin. Kaikkien turvatarkastus , passintarkastus ym. hässäköiden jälkeen olimme hotellilla n. klo 16. koska aurinko laskee jo 17:30, emme ehtineet retkelle vielä ollenkaan. Bussin ikkunasta ropisi kuitenkin jokunen WP-pinna.

Illalla haimme taskuihimme hieman paikallista rahaa ja kävimme vuokraamassa auton. Kummallakaan ei ollut voimassaolevaa luottokorttia ja meitä oli varoiteltu että auton vuokraaminen Eilatissa on täysin mahdotonta ilman  luottokorttia. Se ei muuten pidä paikkaansa. Debit kortilla se onnistuu ihan yhtä näppärästi. Pienen hintakilpailutuksen jälkeen otimme auton Sixt vuokraamosta. Näppärä Opel corsa matikkilaatikolla, täydellä vakuutuksella ja kahdella kuskilla tuli maksamaan karvan päälle 200€/ 6 päivää. Ihan jees! Tästä syömään ja kaupan kautta hotellille suunnittelemaan huomista retkipäivää.  Jaan retkikertomuksen kolmeen osaan koska kuvia tuli melko paljon ja on blogi mukavampi lukea kun se ei ole niin älyttömän pitkä.

Ke 30.1. Heräsimme tuntia ennen auringon nousua , eli 5:30. Kellonaikahan on täällä sama. Ensimmäisen päivän päätimme retkeillä rennosti Eilatin lähimaastossa ja ihmetellä paikallisia lintuja. Koska tämä on ensimmäinen kertani täällä niin voitte arvata kuinka wp- pinnoja ropisi ja kamera raksutti. Ensimmäisenä suuntasimme staijille North beachille. Matkan Ensimmäinen pinna oli intianvaris.

Intianvaris house crow

Rannalla ei näkynyt mitään ihmeellistä, mutta valkosilmälokista sain pinnan.

Valkosilmälokki - White-eyed gull

Rannalta siirryimme kanaalin vartta pitkin kohti lintuasemaa. Kanaali kuhisi lintuja. Nopeasti ynnäsimme reissulajeihin lähes kaikki tutut kahlaajamme.  Valkoisia ja harmaita haikaroita oli myös paljon. västäräkkejä ja kirvisiä joka puolella. Seuraava hurraa huuto tuli kirjokalastajista.

Kirjokalastaja , Pied kingfisher

Kanaalin varressa, kuten lähes joka pensaassa touhusi arabianbulbuli pariskunta. wp-pinna tämäkin.

Arabianbulbuli , White-spectacled bulbul

Seuraava pinna lauloi penkereen toisella puolella. Priinia osoittautui myös olevan jokapaikan lintu.

Priinia, Graceful prinia
Ja taas seuraava kymmenen metrin päässä. Kynsihyyppiä nähtiin satoja. Isoin parvi taisi olla lähes 50 lintua.

Kynsihyyppä , Spur-winged lapwing

Viimeisellä suola-altaalla ruokaili lokkiparvi missä pääasiassa on talvehtivia naurulokkeja ja seassa muutama kaitanokkalokki. Wp-pinna taas

Kaitanokkalokki , Slender-billed gull

Kanaalissa aseman kohdalla lammikon yllä kalasteli toinen kalastaja wp-pinna. Smyrnankalastaja vuorostaan.

Smyrnankalastaja , White-throated kingfisher

Lintuasemalla kävimme tutustumassa paikallisiin harrastajiin ja saimme heiltä muutaman vinkin missä kannattaisi käydä. Istuimme hetken Lake Anitan piilokojulla ja ihmettelimme pienen merimetson valkeaa päätä.

Pikkumerimetso, pygmy cormorant
Kojulta päätimme lähteä kiertämään järveä ja katsomaan mitä lintuja pusikoista löytäisimme.
Seuraava wp-pinna olikin melkoinen jalokivi. Pikkumehiläissyöjiä oli järvellä ainakin 6 yksilöä.

Pikkumehiläissyöjä , Green bee-eater

Lake Anitalla lenteli myös hietatiira. Ei sentään wp- pinna, mutta kuitenkin vasta toinen havaintoni tästä lajista.

Hietatiira , gull-billed tern

Pian blokkasimme järven yli lentävän haikaran joka määrittyi heti ruskohaikaraksi. Pitkästä aikaa wp-pinna. Ja sinnehän se lopulta laskeutui Lake Anitan rantaan kaislikon reunaan.

Ruskohaikara,  purple heron

Aseman parkkipaikalla katselimme korkealla kaartelevaa arokotkaa. Niitä valui hiljalleen kohti pohjoista muutamia joka päivä. Olisihan näitä mukava nähdä myös kotona.

Arokotka , Steppe eagle
Ensimmäinen maastokomppaus oli Eilatin pohjois-puolella sijaitseva wadi Nahal Shahmon. Täältä on tänä vuonna löytynyt jokusen kerran persianpöllönen. Sitä yritimme etsiä, mutta vaikka kaikki akaasiat kolusimme läpi ei pöllöä löytynyt.
Joitakin yleisiä lajeja kuitenkin. Mustapyrstötasku on kanssa hyvin yleinen. niitä oli tässäkin wadissa useampi. Wp-pinna silti.

Mustapyrstötasku, Blackstart

Arabianbulbuli White-spectacled bulbul

Seuraavaksi aivan jaloissani hyppi aavikkokiuru pariskunta. wp- pinna taas.

aavikkokiuru, Desert lark

Pöllön etsinnästä siirryimme wadi Nahal Shlomoon. Täällä pitäisi olla talvehtiva kyproksenkerttu. Aluksi löysimme naaras samettipääkertun. Vuoren rinteellä juoksenteli muutama aavikkopyy. wp-pinna tämäkin.
Wadi kompattiin melko pitkälle ja vasta takaisintulomatkalla onnistuimme löytämään tämän kyproksenkertun.

Aavikkopyy, Sand partridge

Naaras kyproksenkerttu, Cyprus warbler female

Luulin että yksisarvisia ei ole olemassa, mutta kyllä niitä on. Luulin sitä vain hieman pidempijalkaiseksi.

Nubian vuorikauris, Nubian Ibex

Wadikomppauksesta siirryimme km -19 altaalle. Altaalla oli paljon lintuja. Sorsia montaa lajia, haikaroita paljon ja rantakanoja sekä kahlaajia.

Palmukyyhky , laughing dove

Itelleni paras laji oli wp-pinna isopurppuramedestäjä joka on melko yleinen lintu alueella.

koiras isopurppuramedestäjä, Palestain sunbird male

pikkumehiläissyöjä, Green bee-eater

Vielä loppuun paikallinen nähtävyys km 20-altailta. Musta flamingo. Km 20- altailla oli myös paljon lintuja. mm. mustakaulauikkuja ja ristisorsia kaitanokkalokkien ja flamingojen seassa.

Flamingo, Greater flamingo

Pimeän tultua  auto hotellille ja syömään kunnon illallinen. Huomenna olisi sitten tarkoitus lähteä kuolleelle merelle, joten edessä on aikainen herätys.  siitä sitten seuraavaksi.

1. Eilat on niitä "must" paikkoja lintumiehelle. Hyviä kuvia!

2. Thanks. Kyllähän tuolla on ensikertalaiselle paljon ihmeteltävää.