maanantai 18. heinäkuuta 2016

Pohjois Norja

Niin päästiin saunapuhtaina koko porukka Nuorgamista Norjan puolelle. Päätimme suunnata suorinta tietä Hamningbergiin asti. Minä menin aluksi nukkumaan ja Isto ajoi. Parin tunnin päästä meni Isto nukkumaan ja Risto ajoi. Ensimmäistä kertaa Pohjoisnorjassa käyneenä on pakko sanoa , että on huikeita maisemia. Jossain kohtaa pysähdyimme kuvaamaan kihuja.

Merikihu
Matka jatkui perille asti. Hamningbergissä Nukuimme kaikki lyhyet yöunet. Aamulla lähdimme kuvaamaan paikallista linnustoa. Merellä lenteli melko paljon lintuja. Etelänkiisloja, pohjankiisloja, lunneja, merimetsoja, allihaahkoja, karimetsoja, pikkukajavia, merikihuja, tunturikihu ja suulia. Itselleni oli lunni ja pohjankiisla WP-pinnoja. Merellä ui myös joitain delfiinejä, ilmeisesti pyöriäisiä, Joitain valaita , ilmeisesti lahtivalaita ja hylkeitä.

Suula

Paikalliset pikkulinnut tuli kuvattua tehokkaasti. Lapinkirvisiä oli paljon. Eipä näitä juuri meillä Suomessa tähän aikaan tapaa..

Lapinkirvinen koiras

Lapinkirvinen naaras

Rantakivillä pyrähteli luotokirvisiä, mutta eivät päästäneet kovin lähelle kuvaamaan.

Luotokirvinen
Rantaniityllä ruokaili myös urpiaisia ja tundraurpiaisia.

Tundraurpiainen
Meristaijia myös harrastimme, mutta upea lämmin etelätuulinen ilma piti muut merilinnut kaukana rannasta. Joten mitään erikoista ei mereltä löytynyt.

Päätimme kääntää matkamme siis paluusuuntaan. Matkanvarrella pysähtelimme kymmeniä kertoja tapittamaan merta ja merenlahtia, mutta mitään huippua emme onnistuneet löytämään. Koskeloita oli valtavasti samoin haahkoja. Tavallisia kuikkia oli jonkin verran ja mustalintuja ja tukkasotkia.
Barvikvatnet järven rannalle pysähdyttiin etsimään mm. vesipääskyjä, mutta paikalla oli vain kuikkia ja kaakkureita ja rannalle lenteli kaksi nuorta tunturihaukkaa. Pian tämän paikan jälkeen pysähdyimme merkitylle P-paikalle ja siinä kohtaa oli jonkinlainen lintujentarkkailukoju. Tästä näki hienosti tien eteläpuolella oleville pikku lammille. Paikalla oli ainakin 40 merikihua, kaakkureita, vesipääsky, lapinsirri, pikkukuovi ja lapinsirkku joka tuli lähelle kuvattavaksi.

Lapinsirkku koiras

Tästä jatkoimme matkaamme kohti vardøn saarta. Tunnelia pitkin meren ali saarelle ja katsomaan mistä lähtee vene Hornøyan saarelle. sinne päätimme mennä seuraavana aamuna. Yöksi jäimme nukkumaan vardøn sataman itäpuolelle, aivan meren rantaan kohti pohjoista. Tästä näkyi, kuului ja haistoi huomisen retkikohteemme. Paikalla oli joitakin muitakin turisteja matkailuautoilla ja kuvaajaystävällinen nuori isolokki jonka lukurenkaan pystyi lukemaan JX050.

2kv isolokki

Tämänkertaisen päivityksen jätän tähän. Seuraavaksi kuvia Hornøyan lintusaarelta.