sunnuntai 3. tammikuuta 2021

Syyskauden ja loppuvuoden Sonyn ulkoiluttamista.

Lokakuun alkupuolella 4.10. kilahti häly Tuusulasta. Siellä oli nähty tundrakurppelo. Vaikka olinkin juuri saanut tästä kesällä eliksen , niin pitihän sitä mennä kuittaamaan prosu ja Tringanpinna. Paikalle päästyämme oli siellä jo toistasataa bongaria ja lintu ollut pitkään keteissa. Tiedettiin kyllä missä se on. Keskellä sänkipeltoa kosteassa painanteessa. Kyllähän sen pään näin siellä vilahtavan, mutta ilmeisesti kukaan muu ei sitä nähnyt joten komppaus oli järjestettävä. Innokkaimmat ja ahneimmat lähtivät lähestymään lintua ja pian se nousi siivilleen ja teki kaarroksen kaikkien edestä laskeutuen vähän kauemmas tulvalle valkoposkihanhien seuraan. Jokusen kuvan sain uudella kamerallani otettua, mutta hieman oli liikaa etäisyyttä.

Kurppelo komppaus sujui hienosti. Lintu laskeutumassa keskellä Arton käden osoittamassa suunnassa.

Tundrakurppelo Tuusula Rantamo

Seuraavat päivät oltiinkin sitten Utössä joista postaus jo tehtynä joten hyppäämme aikaan 11.10. ja Helsingin Kaarelaan missä oli jo jokusen päivän nähty sinipyrstö. Tämä puuttui Tringan pinnoista joten se täytyi käydä katsomassa. Lintu oli todella kähmy ja valoa totella vähän. Hyvää ruutua en onnistunut saamaan. Dokkarit kuitenkin.

N-pukuinen sinipyrstö Helsingin Kaarelassa

25.10. lähdettiin Mikan ja Pian kanssa bongaaman Hankoon edellisenä päivänä Söderlingin Kimin löytämää mustakurkkurautiaista. Aamulla saavuimme Hangon maankaatopaikalle ja paikalla olikin jo toistakymmentä bongaria. Lintua ei oltu vielä nähty, mutta komppaus alkoi melko pian. Ennen kuin lintua nähtiin, huusi Lehdon Petri mustapäätaskun multakasoilta. Mitä? Niin, Mustapäätasku. Komppaus jäi hetkeksi ja juosten kaukoputkille katsomaan tasku. Siinähän se oli. No päätin mennä ottamaan kuvia taskusta, mutta sumu , heikko valo ja linnun arkuus tekivät kuvaamisesta mahdottoman. Jokunen dokkari siitä syntyi.

Mustapäätasku Hanko maankaatopaikka

Pian komppausporukka oli nähnyt myös muku-rautiaisen ja mäen päälle siis juoksujalkaa. Lintua ei meinannut löytyä uudestaan ja alkoi jo tulla pieni ahdistus, ennen kuin se löytyi ja nähtiin minne rudepuskaan se meni.  Todella kähmyä lintua sai todenteolla odotella että se tuli kuvattavaksi. Onneksi kuitenkin kärsivällisyys palkittiin. Sain linnusta ihan mukavat kuvat, vaikkakin hieman kasvuston väleistä.

Mustakurkkurautiainen Hanko maankaatopaikka

Päivällä kävimme vielä etsimässä rissaa, mutta eipä löytynyt. Nuori maakotka muutti länteen kohtuullisen etäisyyden päässä.

Maakotka Hanko Puistovuori

1.11. lähdettiin Testaamaan Mikan ja Pian kanssa uusinta hankintaani. Ostin itselleni käytetyn Fiat Eura Mobil asuntoauton. Ajelimme la illalla 31.10. Hankoon ja jäimme maankaatopaikan lähelle parkkiin yöksi. Auto toimi hienosti ja oli lämmin nukkua. Uni maistui ja saimme nukkua hieman pidempään kun olimme jo valmiiksi paikalla. Valosen Arttu tuli myös aamulla mäelle. Aamun komppasimme pienellä porukalla mäkeä tarkoituksena nähdä pikkusirkku. Mustakurkkurautiainen oli kadonnut jo muuta päivä sitten , mutta sirkku olisi kuukausipinna. Emme löytäneet sirkuista kuin yhden pajusirkun. Muita lajeja olivat kangaskiurut 15 , rautiainen 2, Hemppo 16, urpiainen 300, punarinta 2 , kottarainen 9, ja isokäpylintu. Pettyneinä poistuimme paikalta. Illalla Tiirasta saimme lukea kuinka eräs bongariliittolainen oli katsellut lintua mäen toisella puolella samaan aikaan kun olimme mäellä. Eipä sana eikä tieto kulkenut. Kyllä taas kyrpi suunnattomasti joidenkin ihmisten tyhmyys!  No oli ja meni.... Iltapäivän viime valoilla ajoimme vielä Kemiösaaren kautta hakemaan rantasipistä marraskuunpinnaa. Pienen komppaamisen jälkeen lintu löytyi kostan lahdepohjan lammikoista. Jotain lohtua tälle päivälle sentään.

10.11. kävin bongaamassa Helsingin keskustasta pikkuparlamentin puistosta mielenkiintoisen kk- pinnan, satakielen. Erikoinen hysy tähän aikaan vuodesta.

Marraskuussa olikin paljon töitä , joten muut  retkeilyt jäi todella vähiin. Loppukuusta päätin pitää miniloman ja suuntasin Kuusiston Kimin kanssa Utöhön muutamaksi päiväksi. To 26.11. Ajelin aamulla Kimin luokse Kaarinaan ja siirryimme Nauvon kirkolle, mistä Baldur lähtee nyt Pärnäsin remontin ajan. Lauttaan seuraksemme tuli myös Hyvärisen Ismo. Vaikka matka on reilua tuntia pidempi alkupään osalta, olimme silti hyvissä ajoin saaressa kun skippasimme Aspön ja Nötön. Silti oli pimeä jo saapunut emmekä saaressa ehtineet retkeillä. Matkalla näimme tähän aikaan perinteisiä merilintuja kuten mustalintuja, pilkkasiipiä, alleja, riskilöitä ja merisirrejä. Saaressa illalla huuhkajaa etsiessäni näin kolmen sarvipöllön nousevan Urmista muutolle.

Pe 27.11. olimme aamulla hyvän tovin staijilla luotsiasemalla. Samalla sain ihastella Tenovuon Jorman uusinta hankintaa Swaron 12x42 kiikareita. Onpa melkoisen hieno kuva ja käsittämätön näkökenttä 12x suurennoksen kikareiksi. Lainaksi sain Jorman vanhat 12x50 Swarot viikonlopuksi. Joutsenia oli muutolla jokunen parvi. Muita olivat mm. allit, mustalinnut, pilkkasiivet, merisirrejä luodoilla, kuikka ja kaakkuri

Muuttava joutsenparvi. Yksi nuori kyhmyjoutsen keulalla.

Muita saaren lajeja olivat mm. tutut rautiainen, punarinta, peukaloinen, luhtakana, luotokirvinen, kiuru ja 4 tiltalttia. Päivän mukavin oli kuitenkin Ismon löytämä vuorihemppo Saunalahden rannassa. Tämä oli myös melko kuvaajaystävällinen yksilö.

Vuorihemppo Utö

La 28.11. Perinteinen aamuvakio. Pitkälti samat merilintulajit näkyi myös tänä aamuna. Haahka ja tukkakoskelo saatiin retkilajeiksi. Saaresta löytyi mm Taivaanvuohi itäniityltä, 2 tiltalttia itäniityn rannassa, huuhkaja, luotokirvinen ja vuorihemppo tänäänkin.

Itäniityn rannan rakkolevävallilla viihtyvä myöhäinen tiltaltti

Su 29.11. aamuvakiolla tuttujen lajien lisäksi mm mukava 150 merisirrin parvi Trattenilla ja muutama ruokki ja riskilä merellä. Saaressa edelleen vuorihemppo , luhtakana ja muutama naurulokki

Nuori talvipukuinen naurulokki Utö

Ma 30.11. olikin kotiinlähtöpäivä, mutta koska lähtö on vasta iltapäivästä , ehdimme retkeilemään lähes koko päivän saarella. Aamuvakiolla ei enään mitään uutta joten saaren komppaamiseen siis. Vuorihemppo oli nyt hotellin alueella. Luhtakana edelleen äänessä itäniityn kaislikossa. Jorman kanssa kiersimme eteläkärjen kautta mörttilään ja siitä hautausmaalle. Hautausmaan vierestä nousi ylös ensin niittykirvinen ja pian perään tunturikiuru, joka putosi jonnekin saunalahdelle eikä löytynyt enää uudestaan. . Utönpinna napsahti! Itäniityn kaislikossa tuli vielä kuvattua peukaloisia.

Peukaloinen Utö

Lauttamatka menikin pääasiassa torkkuessa sisällä lautassa. Aurinko oli laskenut jo Jurmon kohdalla. Illalla heitin Kimin kotiin ja ajelin Virtasen Iston luokse yökylään. Aamulla olisi tarkoitus olla Vehmaalla bongaamassa lehmähaikaraa joulukuunpinnaksi , joten olisi tyhmää ajaa kotiin nukkumaan muutamaksi tunniksi. Isto esitteli pihaansa jonka oli rempannut hienoksi kesän aikana.

Aamulla 1.12. Mika tuli myös Raisioon. Tästä lähdimme Iston ja Mikan kanssa Vehmaalle bongaamaan lehmähaikaraa. Hämärässä paikalla oli jo joukko bongareita. Lintu löytyi omakotitalon pihalta lähes pimeässä. Muutama dokkari linnusta ISO 28000 lukemalla ja pienimmällä mahdollisella auokolla ja hitaimmalla mahdollisella suljinajalla käsivaralta. Tästä matkasimme takaisin Iston luo. Kotiin ajelimme vielä Hangon kautta hakemaan Jalohaikarasta joulukuunpinnan.

Lehmähaikara Vehmaa

La 5.12. ajelimme Salon Markun kanssa Poriin bongaamaan pikkukanadanhanhen (mikäli RK sen hyväksyy) elikseksi. Lintu oli kaukana keskellä peltoa kanukkien seassa ja pimeä sumuinen keli ei antanut kuvaamiselle riemua. Dokkari jälleen.

Pikkukanadanhanhi kolmas oikealta

Seuraava päivä olikin sitten 6.12. eli itsenäisyyspäiväpinnarallihullutus. Suuntasin ensin illalla Kautosen  Jonin luo Porvooseen. Kiertelimme yöllä ensin Porvoossa ja myöhemmin Pukkilan suunnalla etsien lintuja Jonin uudella hankinnalla Pulsarin lämpökameralla. Porvoosta löysimme lehtokurpan keskeltä peltoa ja Askolasta bongasimme ristisorsan. Onhan se huikea laite. Muuta järkevää emme löytäneet ja aamuksi ajelin Mikan luo Karkkilaan josta Pia tuli myös kyytiin. Poriin päin suuntasimme. Aamuksi menimme katsomaan Sastamalan Keikyään idänturturikyyhkyn. Porin pikkukanukin bongasimme seuraavaksi. Maaviikissä oli myös metsähanhi ja merihanhi. Tästä haimme aroharmaalokin ja seuraavaksi liejukanan ja piekanan. Porin keskustassa oli vielä 2 mustavarista paikalla ja yhdellä ruokinnalla järripeippoja. Kuvia ei jälleen tältä pimeältä ja sateiselta päivältä syntynyt. mutta uusia IP-pinnoja kertyi 10. Rankka päivä takana ja kotiin ajeltiin pimeässä. Itse olin takapenkillä lähes tiedottomassa tilassa.

12.12. kävin bongaamassa lahdesta virtavästäräkin joulukuunpinnaksi. 13.12. haimme Espoosta rantasipin joulukuunpinnaksi ja loppupäivän etsiskelin harjalintua Hangosta, mutta turhaan. Nokkavarpunen oli paras laji.

Su 20.12. kävimme bongaamassa Salon Markun  ja Inarin kanssa mahdollisen Yarrellii alalajin västäräkin Kaarinasta. Lintu löytyi pienen tuskailun jälkeen mullospellosta. Tavallisia väiskejä oli ainakin 22. Jälleen etäisyyttä liikaa ja valoa tihkusateen takia liian vähän. huono dokkari kuitenkin..

Englanninvästäräkki ( Yarrellii- västäräkki)

29.12. Kävin vielä bongaamassa sinisuohaukan joulukuunpinnaksi Salosta. Kinnarpyölin pelloilla oli muutenkin kivasti petoja. Tuulihaukka, piekana, 5 merikotkaa ja hiirihaukka.

Siinäpä olikin sitten koko viimevuosi paketissa. Päivityksestä tuli melko pitkä kun niin harvoin sitä päivittelee... Vuodenpinnoja kertyi tällaisella laiskalla normiretkeilyllä 262. Seuraavksi onkin jo suunnitteilla ekaekaa pinnaralli ja muita bongauksia. Niistä sitten seuraavaksi ja kaikille blogiani lukeville Mahtavaa alkanutta uutta vuotta 2021. Tsau.