keskiviikko 6. helmikuuta 2019

Ja niin pyrähti lintuvuosi 2019 käyntiin

Eka ekaa. En tiedä muista, mutta minulla tämä sanapari alkaa saamaan kylmiä väreitä aikaan. Tänäkin vuonna, vaikka eletään pimeintä aikaa vuodesta, tuli repäistyä lähes  20 h retki. Aamu alkoi herätyksellä klo 03.00. Aamupalan jälkeen Mikan kanssa kohti Helsinkiä ja treffejä Kautosen Jonin kanssa. Koko yön oli satanut paljon lunta ja ajokeli oli suorastaan kaamea. Pimeällä aloitimme komppaamalla tuttuja kurppaojia joita olimme pohjustaneet talven aikana. Yhdeltä Itä-Helsingin ojalta oli Joni löytänyt lehtokurpan ja sinne mekin suunnistettiin. Lintu löytyi lähes heti, eikä sitä tarvinnut ajaa lentoon. Tämä olikin vuoden ensimmäinen laji.

Lehtokurppa Helsinki
Tästä matkamme jatkui kurppakomppaukseen Helsingissä, mutta muuta ihmeellistä emme löytäneet.
Jatkoimme matkaa Porvooseen mistä Joni oli jo aikaisemmin löytänyt taivaanvuohen. Tämäkin lintu löytyi heti. Kurppa pyrähti lentoon sulaojalta äyskäisten. Kiva pinna tämäkin.

Matkamme jatkui Kotkaan mistä yritimme harmaasorsaa pimeässä kovassa myrskyssä, mutta aivan turhaan. Jatkoimme matkaa Kouvolaan Lappalanjärvelle aamuksi.  Järven lintutornin Ruokinnalla on käynyt jonkin aikaa kaksi viitatiaista. Toinen linnuista kävi nopeasti ruokinnalla pian aamun valkenemisen jälkeen kunnes katosi jonnekin. Ruokinnalla oli myös parvi pyrstötiaisia. Tästä siirryimme Haminaan tutulle ruokinnalle katsomaan lapintiaista. Tämäkin hoitui nopeasti samoin kuin muutkin metsätiaiset. Haminasta haimme vielä turkinkyyhkyn josta jälleen matkamme jatkui takaisin kohti Porvoota.

Porvoosta bongasimme punasotkan, harmaahaikaran  ja yritimme etsiä kuningaskalastajaa, jonka Joni näki ja jota emme Mikan kanssa nähneet.  Sitten takaisin Helsingin suuntaan. Eirasta käpyilimme käpylinnut samoin Lauttasaaresta sepelkyyhkyn. Nyt ei tuntunut oikein onnistuvan. Lauttasaaresta löytyi onneksi harmaasorsa. Illan viimeisillä valoilla menimme Espoon Soukkaan etsimään kuningaskalastajaa. Joni ja  Mika näki linnun ja minä jäin nuolemaan näppejäni. PRKL! Illalla vielä Epoosta puputtava helmipöllö jonka jälkeen kurppia vielä komppaamaan. Larssonin Kalle tuli myös mukaamme. Vantaalta löysimme yhden taivaanvuohen, mutta muita kurppia emme löytäneet. Illalla väsyneenä kotiin yhdentoista jälkeen . Olihan jälleen retkipäivä. Muutama ihan kiva ekaekaa pinna ja jälleen jokunen hylsy.

La 5.1. kävin kuvaamassa kuningaskalastajaa Espoon Soukassa. Paikalla oli paljon kuvaajia ja tuttuja. Myös lintu näkyi useasti.

Kuningaskalastaja Espoo

Su 6.1. kävimme etsimässä Mikan kanssa Vantaalta tunturikiuruja, mutta eipä niitä löytynyt. Pyymosan mäen yli lensi piekana. Vantaalta kävimme etsimässä vielä jänkäkurpan.

Jänkäkurppa Vantaa

Su 20.1. kävimme jälleen Mikan kanssa retkellä Helsingin suunnalla. Aamulla katsoimme ensimmäiseksi Hernesaaren vuorihempot jotka löytyivät, mutta liian kaukaa kuvaamiseen. Eiran käpylinnut olivat nyt paikalla.

Isokäpylintu koiras Helsinki Eira

pikkukäpylintu nuori koiras Helsinki Eira

Tästä suuntasimme tähtitorninmäelle etsimään mm. kottaraisia ja järripeippoja. Ensimmäinen löytyi.

kottarainen Helsinki tähtitorninmäki

Seuraavaksi Tokoinrannalle missä oli haapana, tavi, kanadanhanhi ja valkoposkihanhi satojen sorsien seassa.

valkoposkihanhi Helsinki Tokoinranta

Seuraavaksi vanhankaupunginlahdelle katsomaan luhtakanaa

Luhtakana Helsinki

Fastholmassa odotimme yli tunnin nakkelia, mutta eipä lintua näkynyt. Paikalla pyörähti isolepinkäinen ja punarinta. Samoin kävi Maunulan laulurastaalle, hieman liian myöhään tulimme paikalle. Linnut olivat jo menossa yöpuulle.

La 26.1. kävimme vielä Helsingin suunnalla retkellä paikkaamassa pinnalistaa. Espoon Kaitalahdelta haimme viiksitimalin pinnalistalle. Lauttasaaresta etsimme ensin hiiripöllöä, mutta ei löytynyt. Rautiaisen kuitenkin löysimme yhdeltä ruokinnalta. Maunulan laulurastas oli nyt paikalla. Samoin ruokinnalla oli punarinta.

Laulurastas Helsinki Maunula

Punarinta Helsinki Maunula

Vallilasta blokkasimme mustavariksen ja Fastholman ruokinnalta nyt onnistui nakkeli. Herttoniemen lehtopöllö oli myös paikalla. Siihen on hyvä lopettaa tammikuun retket.

29.1. lähdimmekin sitten Israelin suuntaan retkelle. Seuraava blogipäivitys tulee niistä maisemista. Adios.