sunnuntai 12. syyskuuta 2021

Harvinaisen hiljainen helteinen heinäkuu

Jos oli kesäkuussa kivaa raritykitystä, niin heinäkuu olikin sitten täysin vastakohta. Koko kuukauden ainoat bongaukset kävin tekemässä ensimmäisenä viikonloppuna. La 3.7. kävin Hangossa bongaamassa Tulliniemessä pesineen sepelsiepon. Se onnistui kirjaimellisesti viimetipassa. Muutamaa tuntia ennen saapumistani paikalle oli viimeinenkin poikasista lähtenyt maastoon pesäkolosta, eli emot ei enää ruoki poikasia pesällä. Onneksi muutama poikanen näkyi vielä maastossa ja emolinnut ruokkivat niitä siellä. Naaras sepelsiepon näin muutaman kerran vilaukselta lehvästössä, kunnes se johdatti poikasia määrätietoisesti kauemmas polusta ja katosi näkyvistä. Täpärälle meni. Huonon kuvan sain yhdestä risteymäpoikasesta lehvästössä.

Ruokaa kerjäävä sepelxkirjosieppo nuorukainen

Meriharakka etsii ruokaa

Palokärki

Su 4.7. Kävin Orimattilassa Kurunkulmassa, kun niittysuo- ja arosuohaukka puuttui kuukausipinnoista. N. 4 tunnin uuvuttava staiji helteessä tuotti koiras arosuohaukan lentämässä melko kaukana Popedan puolella. Minne lie hävinneet pygget? No onneksi sentään toinen lajeisa hoitui.

Koko heinäkuussa ei kertynyt ainoatakaan kuntaskabapinnaa, vaikka lähes päivittäin yritin. Staijia omalla lavalla lerbackassa, staijia Vanjärven tornissa, komppaamista ja kiertelyä järven ympäristössä ja muutama yölaulajaretki. Raivoisaa yrittämistä jos vaikka jokin raripeto osuisi kiikariin,  tai muuttava kahlaajaparvi, tai muuttava vessuparvi, ei osunut... Kesälomaa tuli pidettyä loppukuusta ja sen aikana tuli maalattua talo, siihen paloi aikaa reilu viikko.

No tulihan tiedotukseen toki jotain bongattavaakin. 18.7. löytyi Kilpisjärveltä Suomen kautta aikain kovin harvinaisuus ikinä, kamtshatkanuunilintu! Jotenkin en ymmärrä miksi en lähtenyt liikkeelle, olisin hyvin ehtinyt siihen joko lentokoneella tai jopa autolla. Ajatus yksin ajamisesta 1200 km päähän ei oikein napannut. Lennot ja vuokra-auto olisi maksanut n. 500 euroa kaikkineen. Sekään ei oikein kiinnostanut. Olin vahvasti päättänyt maalata taloni juuri tällä samaisella viikolla, siitä en halunnut luistaa!  Seuraavalla viikolla oli tarkoitus lähteä lappiin retkelle joka tapauksessa ja toiveikas ajattelu oli että lintu olisi ollut edelleen paikalla, no ei ollut. Niin jäi bongaamatta laji jota ei varmasti enää koskaan löydy bongattavaksi Suomesta. Kaikkea ei voi saada, eikä tämä ole ainoa joka on jäänyt väliin.

Kuukauden kohokohta, eli lapinreissu polkaistiin käyntiin to 29.7. Tällä kertaa omalla matkailubiilillä opettajakaksikon Kettusen Juhan ja Laakson Arton kanssa. To aamulla Juha päräytti Lerbackan pihaan josta lähdettiin liikenteeseen. Retken tavoitteena oli tietysti puuttuvat heinäkuun- ja elokuunpinnat. Sekä tietenkin lapin luonnosta nauttiminen.

Vihdistä ajelimme Hämeenlinnaan ja koppasimme Arton kyytiin. Pian alkumatkasta alkoi autossa tapahtua. Hanskalokerosta tuprutti rankkaa savua. Äkkiä tien sivuun ja tarkistamaan tilanne. Flektin moottorin laakeri jumitti ja kuumensi sulakkeen aivan rusinaksi. Eipä siis loppuretkestä käytetä tuuletinta. Onneksi ajossa ilma liikkuu ihan sopivasti vauhdin ansiosta. Ja lämmintä sekä kuivaa ilmaa autoon tuottaa kaasuTruma, nou hätä.

Ensimmäinen lintupysähdys oli Hämeenkyrön Kyröskoskella. Käytiin bongaamassa äijille päivänpinnaa virtavästäräkistä. Paikalla näimme ainakin 5 lintua. 2 ad ja 3 juv. Sateessa ei paljoa huvittanut lintuja kuvailla, dokkari joka oli niin surkea, että en sitä julkaise ja äkkiä menoksi.

Seuraava pysähdys Evijärven Särkijärvellä. Paikalla pyöri vielä aiankin 2 mustatiiraa, joita sai ihailla kaukaa hiekkatieltä. Matka jatkui kohti Oulua. Tyrnävän Jokisillalla kävimme ihailemassa nuoria arosuohaukkoja. Täällä pesintä oli onnistunut ja poikaset kisailivat ilmassa. Onnistuin saamaan 3 nuorukaista samaan kuvaan.

3 Arosuohaukkaa Tyrnävällä

Tästä jatkoimme Oulun Oritkariin etsimään rantakurvia. Vaikka nuotit olivat hyvät tällä kertaa, ei lintua edelleenkään löytynyt. Parhaaksi lajiksi jäi 2 pikkutiiraa jotka etsivät ruokaa Kempeleenlahdella Oritkarin edustalla. Oulusta vielä ristisorsa päivänpinnaksi ja matkaan.

Ensimmäinen yö nukuttiin jossain Simon takametsissä pikkutietä muutama sata metriä sivuun puskaan parkkiin.

Pe 30.7. Herätys ja aamupala, Auto käyntiin ja menoksi. Päivän ensimmäinen bongaus oli Päivänpinnaksi (pp) pähkinähakki Rovaniemeltä. Tiiran nuotissa oli 3 lintua paikalla.

Pähkinähakki Rovaniemi.

Rovaniemen jälkeen seuraava nuotti oli Ivalon Akujärvellä viihtynyt punakottarainen. Vajaan tunnin odottelun jälkeen lintu tupsahti niitetylle heinäpellolle. Tästä sain reissun ensimmäisen kk-pinnan. Läheisellä Akujärvellä oli kivasti vesilintuja, joista mainittavin laji oli uivelo joita oli järvellä 3 n-puk p.

Ad punakottarainen tukka hulmuten

Ivalosta seuraava nuotti oli Kaamasen 4-tuulen tupa. Tässä maittava lounas ja taviokuurna  kk-pinnaksi. Myös 2 kuukkelia pyörähti ruokinnalla. Seuraava ajatus oli sauna. Saunan varasimme Karigasniemen camping Tenorinteestä klo 20. Sitä ennen ehdimme tekemään vajaan tunnin pikavisiitin  Piesjängällä. Nopea komppaus tuotti 2 ad tunturikihua, jotka ilmeisesti olivat Suomen ainoat jäljellä olevat linnut, muut ovat jo lähteneet muutolle, kun pesinnät epäonnistuivat totaalisesti tänä vuonna. Emme tällä kertaa nähneet maastopoikasta ollenkaan. Autolle tullessamme lenteli poroerotualueen yllä 1 lapinkirvinen. Yksi toivelajeistani tällä reissulla. Tästä siirryimme iloisina saunomaan. Campingin pihalla oli lapin- ja hömötiais sekaparvi.

Naaras taviokuurna 4-tt

Saunan jälkeen ajelimme Karigasniemeltä läntistä reittiä Utsjoelle Ailegaksen päälle yöpymään. Illalla teimme vielä pienen komppauksen laella, mutta emme löytäneet mitään mainittavaa. Iltapala ja nukkumaanmeno.

La 31.7. aamupalan jälkeen komppasimme Utsjoen ailegasta pari tuntia. Parhaina lajeina 2 lapinsirkkua, 4 kapustarintaa ja pari sinirintaa. Päivän missio oli kuitenkin tunturihaukka. Nuoteissamme oli staiji pulmankijärvellä, mutta saimme tietoon toisenkin nuotin. En mainitse nimiä, mutta havainto oli niin luotettava, että päätimme skipata staijin ja lähdimme toisaalle.

Parin tunnin kävelyn jälkeen staijailimme , kunnes tunturihaukka lensi vasemmalta ohitsemme kadoten koivikon taakse. En ehtinyt kuvaamaan lintua nopeassa tilanteessa, vaan halusin varmistaa kaukoputkella lajin varmuuden. Odottelimme tulisiko lintu takaisin jolloin saisin sen dokkarin, mutta eipä sitä enään näkynyt. Kävelymatkalla uiskenteli 2 allia erämaajärvessä.

Alli Utsjoki

Muita lajeja joita näimme kävellessämmä oli 2 kuukkelia ja 3 lapintiaista. Mukavan kävelyn jälkeen suuntasimme nälkäisinä 4tt:lle syömään. Tuhti lounas nassuun. Höpöttelyä Poutun Pekan kanssa ja taviokuurnien ihailua. Tässä vaiheessa oli sää muuttunut sateiseksi ja sitä näytti jatkuvan seuraavallekin päivälle.  Illalla ajelimme piesjängälle josta olisi tarkoitus hoidella jokunen elokuunpinna.

Heinäkuulle sain kerättyä 6 kuukausipinnaa joista 3 lapista: taviokuurna, lapinkirvinen ja tunturihaukka. seuraavaksi heittäydymme sateessa elokuun puolelle.

Su 1.8. aamulla herätyskellon soidessa klo 5:00 Piesjängän poroerottelualueen laidalla hakkasi sade asuntoauton kattoa. Kello soimaan tunnin päähän. 5:30 heräsin eikä ulkona enää satanut. Äkkiä vaatteet päälle ja maastoon. Äijät jäivät vielä nukkumaan. Heti kun pääsin pihalle polulta nousi lapinsirri lentoon. Kaikki oli märkänä sateen jäljiltä ja taivas paksussa pilvessä. Jatkoin matkaa kohti piesjärveä. Polun oikeanpuoleisilla lammikoilla oli 2 vesipääskyä. Kovin olivat arkoja eivätkä päästäneet lähelle.  Tästä sain kuukauden ensimmäisen kk-pinnan.

Nuori vesipääsky karigasniemi, Piesjänkä

Sateen jäljiltä oli maastoa hyvä haravoida lämpökameralla. Jänkäkurpan toiveissa skannailin jänkää. Pian yhdellä letolla oli lintu, luulin löytäneeni kurpan, mutta se olikin liro. Hyvin se maastoutuu heinikkoon.

Liro piesjänkä

Pian alkoi tihuttaa vettä, joten päätin lähteä takaisin autolle. Matkan varrella päätin kuvata  vielä tunturikihuja. Paikalla oli edelleen yksi nuori, joka osasi jo lentää ihan hyvin, sekä 2 aikuista lintua. Toinen emolinnuista puolusti nuorukaista tekemällä pommituksia. Muutama ruutu tihkusateessa ja takaisin autolle. Kihu oli muuten myös kuukausipinna.

Tunturikihu Karigasniemi, Piesjänkä

Autolle päästyäni oli ukkelit jo hereillä ja päätimme mennä Karigasniemelle aamupalalle. Hotelli Guossi oli jo auki joten ei muuta kuin syömään. Hieman arvokas (16€) hotelliaamianen maistui todella hyvälle. Oli se sen arvoinen.  Aamiaiselta siirryimme hakemaan äijille kk- ja p-pinnaa punakottaraisesta. Taas jouduttiin etsimään reilu tunti , kunnes lintu löytyi yhden talon pihasta. Samalla reissulla yritimme pikkusirkkua Pikkupetsamosta, mutta turhaan. Inarista siirryimme takaisin pohjoiseen ja 4-tt:lle lounaalle. Lounaan yhteydessä kk-pinnaksi taviokuurna.

Taviokuurna 4-tuulentupa ylh. koiras alh. naaras

Lounaalta ajelimme Jälleen Utsjoen Ailegakselle etsimään kiirunaa. Tälläkään melko pitkällä komppauksella ei kanalintuja löytynyt. Onnekseni potkaisin lentoon jänkäkurpan yhdeltä kosteikolta mäen rinteestä. Se olikin paras anti tälle komppaukselle.

Tästä jatkoimme Pulmankijärven ylängölle. Rauhassa pysähtelimme ja katselimme aluetta. Pari vesipääskyä, pikkukuovi, tylli ja mustaviklo olivat parhaat lajit.

Nuori mustaviklo Nuorgam, Pulmankijärvi, Palsasuo.

Yöksi ajoimme pulmankijärven eteläpäähän joen rantaan. Maittava illallinen ja pari lasia punkkua. Kyllähän uni maistui. Yöllä alkoi tulla vettä kaatamalla. Onneksemme kuitenkin heräsimme aamulla poutapäivään. Ma 2.8. söimme aamiaisen ja lähdimme liikkeelle. Hiekkatiehen oli tullut valtavia lammikoita. Automme hädintuskin nousi isoimmasta lammikosta, mutta eipä onneksi jääty kiinni. huh.

Aamulla olimme päättäneet pitää rusti-staijin Varasbaktin kukkulalla. Tästä näkyi myös hyvin järvelle. Järvellä oli jokunen kaakkuri paikallisena. Staijilta löytyi maakotka ja merimetso, paikallisena sinirinta ja mustaviklo. Komppasimme jälleen suokosteikkoja.

Lakkaa oli paljon joten sitä tuli ahmittua.

Isonkivenvaaran kohdalla oli pari tylliä kuvauksellisesti tiellä, nuori ja vanha. Tästä katselimme tien itäpuolella olevia lampareita. Jälleen pari vesipääskyä sekä  muutama alli, josta sain kk-pinnan.

Tylli ylh. ad ja alh. juv.

Staijin jäkeen katsoimme mistä hakisimme kiirunan kk-pinnaksi. Utsjoen Gistusgaidi näytti parhaalta vaihtoehdolta Tiiran mukaan. Sinne siis. Auto parkkiin tienvarteen, tarvittavat tavarat mukaan ja menoksi. Reipas nousu rinnettä ylös Gistusgaidin ylängölle. Täällä komppasimme kolme huippua ja ison alueen jänkää. Paras laji oli lapinsirkku josta sain jonkun dokkarin.

Lapinsirkku Gistusgaidi

Kapustarintoja lenteli ympärillä ja poroja laidunsi jokunen. Ei kiirunasta tietoakaan.

Kapustarinta Gistusgaidi

Hienot oli kyllä maisemat!

Illalla ajelimme Utsjoelle tankkaamaan ja päätimme mennä yöpymään jonnekin E75 varteen. Seuraavana päivänä yritettiin rustia elokuulle. Auto parkkiin P-paikalle ja grilli kuumaksi. Ostamani matka-puugrilli toimi loistavasti ja jyräytimme 3 pakettia grillimakkaraa kuumaksi.

Ti 3.8. heräilimme P-paikalla, söimme kunnon aamupalan ja ajelimme parkkipaikalle mistä aloitimme tutun vaelluksen kohti rusti-paikkaa.

Matkalla jälleen näimme lapintiaisia ja pari kuukkelia. Kuukkelista sain elokuunpinnan.

Lapintiainen Utsjoki

Kuukkeli Utsjoki

Päästyämme staijipaikalle päätimme staijata muutaman tunnin. Näkyi mm. tuulihaukka, 3 merikotkaa, ad muuttohaukka, 3 sääkseä ja 2 maakotkaa. Maakotkasta sain jonkun ruudun.

Maakotka Utsjoki

Eipä näkynyt tällä kertaa rustia. Käppäilimme takaisin autolle ja kävimme viimeisellä lounaalla 4tt:lla.
Lounaan jälkeen kohti etelää. Ivalosta vielä äijille pp punakottaraisesta. Sauna varattiin Tankavaaran kultakylästä klo 21, mutta sitä ennen vielä kiirunakomppaus Kiilopäältä. Kiilopäällä satoi vettä ja tuuli kovaa. Vaikka kuinka kompattiin mäen rinnettä ristiin rastiin ei kiirunoita löytynyt. Olivat ilmeisesti säätä suojassa paikallaan jossain montussa... Kapustarintoja ja pikkukuovi näkyi rinteellä. Likomärkänä oli vain tyydyttävä siihen että kiiruna jää odottamaan jotain toista elokuuta. Mäki alas, autolle, kamat kuivumaan ja ansaitulle saunahetkelle Tankavaaraan. Mahtava puusauna ja ystävällinen palvelu, suosittelen.

Tankavaaralta ajoimme tovin kohti etelää, kunnes tuli olo , että on aika mennä nukkumaan. Puskaparkkiin tienvarteen, iltapala ja nukkumaan.

Ke 4.8. Aamiaisen jälkeen lähdettiin liikkeelle. Ajettiin Hieman vaihtelevaa reittiä kohti Oulua. Käytiin Tyrnävällä katsomassa arosuohaukka. Tyrnävältä ajo Raahen Pattijokisuun tornille. Siellä vajaan 2 tunnin staiji. Parhaina 1 ampuhaukka, 3 pikkutiiraa, 2 lapintiiraa ja 3 pikkulokkia. Hieno paikka! Tästä päätettiin jatkaa matkaa kohti etelää. Alavieskassa nähtiin suopöllö langalla, jes vielä yksi kk-pinna. Minä hyppäsin huilaamaan ja Juha siirtyi kuskiksi. Ajeltiin aina Kuruun asti tankille. Minä siirryin taas rattiin ja ajelin Hämeenlinnaan. Arto jäi kyydistä ja Juhan kanssa jatkoimme aina Vihtiin asti. Kotona olin joskus aamuyöllä.

Hieno reissu. Lapista kertyi 6 elokuun kk-pinnaa: Jänkäkurppa, taviokuurna, Tunturikihu, vesipääsky, alli ja kuukkeli. Sekä matkan varrelta vielä suopöllö. kilometrejä luonnollisesti kertyi, mutta auto toimi hyvin alun hässäkkää lukuunottamatta. Nyt sekin on jo korjattu. Kiitos vielä matkaseurasta Juha ja Arto. Otetaan jossain vaiheessa uusiksi.