maanantai 16. maaliskuuta 2020

Tammikuinen Utö

Pikavisiitti Utöhön

Ma 20.1. lähdettiin Mikan kanssa pikaiselle kolmen päivän retkelle Utöhön. Ajatuksissa oli löytää pikkusirkku Utön pinnaksi ja tammikuun pinnaksi. Mikalta puuttui tammikuusta muutama muukin laji. Eivor lähti aamulla 8:35 ja perillä saaressa oltiin yhden maissa. Vielä olisi valoisaa muutama tunti ja heti kun saimme kamat kerholle , päätettiin lähteä maastoon.

Pikkusirkkua kompattiin Saunalahden rantaa edestakaisin muutaman kerran. Sirkkua ei löytynyt. Pakottava tarve lähteä käymään kämpillä palkittiin sirkun löytymisellä juuri viime hetkellä. Kuvaa en ehtinyt saamaan nopeasta tilanteesta johtuen. Jokusen ruudun sen sijaan nappasin rannalla hyörivistä merisirreistä. Ehkä huomenna paremmin.

Iltapäivän muita mukavia tammikuun lajeja olivat kiuru, niittykirvinen ja vuorihemppo.

Merisirri ( Calidris maritima ) Utö

Ti 21.1. sopivan aikainen herätys kerholla. Tuhti aamiainen ja menoksi. Aamustaijilla ei merellä juuri ihmeitä näkynyt. Pian lähdimmekin saarta komppaamaan. Päätimme aloittaa pikkusirkulla. Lintu löytyi melko nopeasti samasta paikasta kuin eilen. Nyt se jäi hetkeksi ihmettelemään Saunalahden rantapajuun . Utön pinna nro 226.

Pikkusirkku ( Emberiza pusilla ) Utö
Jatkoimme matkaa itäniitylle. Siellä oli lähes samat lajit kuin eilenkin. Vuorihemppoa ei enää löytynyt ja N-puk jouhisorsa ui hetken itäniityn rannassa. Niittykirvinen ja kiuru edelleen paikalla. Merisirrejä löytyi nyt itäniityn rannasta

ja teerikallion alta itärannalta kivikosta.

Männikössä riekkui 2 närheä ja ruokinnoilla näkyi peippoja, järripeippoja , rautiaisia, peukaloisia ja punarintoja.
Illalla maittava iltapala ja nukkumaan meno...

Lähtöpäivan aamuna perinteinen aamupala ja staijille. Tänään oli merellä hieman liikennettä. Mm. ruokki ja 13 riskilää. Pikkusirkkua emme enää edes yrittäneet löytää. Itäniityllä oli yllättäen 2 niittykirvistä. Tilhiä nähtiin saaressa 6.
Tilhi ( Bombycilla garrulus ) Utö

Enskärin rivareiden rantakalliolla touhusi pieni parvi merisirrejä.

Niin oli aika palata kerholle. Siivous ja kamat kasaan ja maitokärryihin ja siirtyminen Eivorille. Lautta lähti 16:30 ja kotona oltiin joskus 23:00 kieppeissä. Sellainen merisirriretki näin ankaran talven keskellä.. ja matka jatkuu.