sunnuntai 10. marraskuuta 2019

Kesällä jo kovempaa lajia.

Kevät oli jo reippaasti karisteltu jaloista kun saapui kesän kovin laji. Juhannus aattona 21.6. olin töissä omalla työmaallani kun appiin kilahti mielenkiintoinen laji Salosta. Ruskopääsirkku koiras. Sen enempää miettimättä sen pinnakelpoisuudesta, auto liikenteeseen ja kohti Saloa. Kivihovin pihalla hyppäsin Mikan kyytiin ja loppumatka mentiin kimpassa. Paikalla Halikonlahdella puhdistamon takana oli jo paljon väkeä ja lisää kertyi koko ajan. Pienen odottelun jälkeen lintu löytyi syömässä jotain rikkaruohostosta. Kuten aina ensimmäisessä aallossa niin kuin nytkin , ei kunnon kuvaa saanut. Luonnollisesti lintua ei saa lähestyä kuvaus mielessä ensimmäisten kolmen päivän aikana ja lämpöväreily oli melkoista. No dokkaritasoinen kuva kuitenkin. Pinna tuli ruksattua pinnariin, mutta aika näyttää hyväksyykö RK tämän luonnonvaraisesti harhautuneeksi, vai meneekö se häkkilinnuksi.

Koiras ruskopääsirkku Salo Halikonlahti
Tämä kesä on ollut monen mukamaslinnun bongausta. Ensimmäinen oli Haminassa, missä ensin luultiin olevan lapinuunilintu äänessä. sitten laji muuttui kovemmaksi eli vuoriuunilinnuksi ja silloin me tietenkin lähdettiin ajamaan. Linnusta tuli kyllä päivitys, että kyseessä on pajulintu, mutta koska olimme jo lähes perillä , niin kävimme katsomassa linnun. Ja niin se vaan oli väärin laulava pajulintu.

Pajulintu Hamina/ Kotka

29.6. La kisattiin Tringan kesäralli. Aplan 50- vuotis juhlan kunniaksi se käytiin Aplan alueella Karkkilassa ja Vihdissä. Ralli alkoi klo 02:00 ja päättyi 14:00. Joukkueemme Lerpakan heiluttajat Joni, Mika ja minä luonnollisesti voitettiin tuo kisa. Saimme 12 tunnissa kasaan 115 lajia. Tulokset:

1. Lerpakan heiluttajat (Mika Teivonen, Jarmo T. Koistinen, Joni Kautonen) – 115 lajia. Ässät: merilokki, kanahaukka, uivelo, kaulushaikara, sarvipöllö, pikkulepinkäinen, pyy, suokukko, rastaskerttunen.
  2. Tuplavääntö (Touko Torppa, Pasi Pirinen, Andreas Uppstu, Rauni Varkia) – 112 lajia. Ässät: käki, tukkakoskelo, huuhkaja, ruisrääkkä, heinätavi.
  3. Lohjan seutu (Jan Södersved, Petro Pynnönen, Matti Nieminen) – 104 lajia. Ässät: lapasorsa, pyrstötiainen, punajalkaviklo, kangaskiuru.
  4. Umpisetti (Asko Rokala, Kalevi Hiironniemi, Antti Mikala, Ari Veijalainen) – 95 lajia.
  5. Vatsa kuralla (Juha Kettunen, Arttu Valonen, Andreas Lindén) – 93 lajia. Ässät: valkoviklo, pikkusieppo, sinisuohaukka.

Ma 22.7. oli aika lähteä vaihteeksi Utöseen. Reissuun lähdettiin Teivosen Mikan ja Maken kanssa. Kesällä siellä ei luonnollisesti ole odotettavissa mitään raritykitystä, mutta mukavan leppoisaa retkeilyä kuitenkin. Mikalle oli tarkoitus kerätä Utön pinnoja ja taisi se jokusen saadakin. Moni linnuista on ja saanut pesintänsä valmiiksi, mutta osa vielä pesii. Monilla linnuilla on sulkiminen menossa ja ovat siksi melko kurjan näköisiä. Kuten tämä pikkulepinkäis koiras.

Pikkulepinkäinen Utö
 Punajalkaviklolla oli jo poikaset maastossa ja varoitusääniä kyllä kuului. Tämä lintu Enskärillä.

Punajalkaviklo Utö
Kahlaajamuutto on myös täysillä käynnissä. Näin heinäkuussa muuttavat vanhat linnut. Itäniityllä saa joskus näistä hienoja kuvia.

Suosirri aikuinen lintu Utö
Itäniityn kaislikossa on ilmeisesti pesinyt tänä kesänä luhtakerttunen, tai sitten se on muuten vaan eksynyt saaren kaislikkoon. Tälläkin linnulla on sulkiminen käynnissä.

Luhtakerttunen Utö

ke 24 .7. tultiin kotiin.

Seuraava mukamaslintu löytyi Sastamalasta. Sieltä ilmoitettiin amerikansinisuohaukka tai siltä näyttävä yksilö nuori koiras. Pakkohan sinne oli lähteä. Jonin kanssa liikenteeseen su 1.9. Paikalla oli melkoinen porukka ja pienen etsimisen jälkeen lintu löytyi. Selväksi kävi myös se tosiasia, että tämä on vain erikoisen värinen kotoinen sinisuohaukka. No hauskaa on aina nähdä bongarikavereita.

2 kv koiras sinisuohaukka Sastamala
Syyskuun loppupuolella tuli vielä käytyä Utössä. Saareen mentiin Mikan kanssa  ma 23.9. ja pois tultiin aamulautalla pe 27.9. Tällä reissulla oli minulla jotenkin motivaatio lintujen kuvaamiseen aivan nollassa ei oikeastaan yhtään julkaistavaa kuvaa tullut. Paras kuva oli etelänpäiväkiitäjästä rivareiden takapihalta.

Etelänpäiväkiitäjä Utö
Mikalle ehdittiin jo hehkuttaa Utönpinnaa muuttavasta arosuohaukasta, mutta ilmeisesti tämä yksilö pitää sisällään risteymän piirteitä, eikä näin ollen ole pinnakelpoinen. Vai mitä olette mieltä?

sinisuo x arosuohaukka 1kv Utö

Pe 27.9. Lähdettiin saaresta aamulla klo 5 kohti mannerta. Kotona parin tunnin pysähdys ja matka jatkui kohti Kristiinankaupunkia Retun kyysissä , missä viettäisimme vielä viikonlopun Skaftungin / Korhosen Karin  opastettavana Aplan 50-vuotis juhlaretkellä. Matkan varrella pysähdyimme katsomaan porissa ollutta arotaskua pikaisesti, mistä moni taisi saada eliksen. Viikonloppuna retkeilimme Domarkobbanin ja Trutklobbanin saarilla. Vaikka ajankohta pitäisi olla hyvä harvinaisuuksien suhteen, emme mitään raria nähneet. Mukavaa oli silti tutustua näihin hienoihin lintusaariin. Nähtiinhän siellä kuitenkin mm. muuttohaukka, maakotka, jänkäkurppa, lapinkirvinen , meille harvinaista mustavarismuuttoa ja pohjantikka. Kiitos Karille opastuksesta ja mukana olleille Aplalaisille.

Pohjantikka koiras Kristiinankaupunki Domarkobban

Seuraavaksi palaankin loppusyksyn retkiin ja bongauksiin. tsau.