sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Gran Canaria 11. - 18. 12.

Terve! Pienien netti ongelmien takia laitan nyt pienen päivityksen reissumme ensimmäisistä päivistä.
Ke 11. päivä saavuimme iltapäivällä saarelle. Otimme vuokraamamme auton lentokentältä ja ajoimme hotelliimme joka on Bahia Feliz Maspalomaksen itäpuolella. ilta oli jo hämärtymään päin , joten lähdimme syömään läheiseen ravintolaan.
To 12. päivä oli aamusta alkaen sateinen ja pilvinen päivä joten päätimme lähteä saarikierrokselle. Kiersimme koko saaren rantatietä pitkin tehden välillä pysähdyksiä. Ensin kuvasin Playa de Moganissa etelänharmaalokkia

aikuinen +4kv etelänharmaalokki

Seuraavaksi jätimme meren rannan taaksemme ja suuntasimme kohti vuoria, pohjoiseen päin. Jossain kohdassa Moganin jälkeen pysähdyimme pienelle levennykselle ihmettelemään luontoa, kun sadekin oli hieman hellittänyt. Tämä oli hyvä paikka pysähtyä. Näimme kanariankirvisiä, kaksi kalliopyytä  ja isolepinkäisen joka oli lähes pikkulepinkäisen kokoinen, hyvin pieni .

isolepinkäinen (Lanius excubitor koenigi)

Matkamme jatkui San Nicolaksen kautta upealle Anden Verden mutkittelevalle rantatielle ja sieltä pieneen El Riscon kylään jossa söimme välipalaa. Kylällä pääsin kuvaamaan joitakin lintuja

koiras Pensasvarpunen talvipuvussa

Naaras samettipääkerttu

koiras Afrikansinitiainen (Cyanistes teneriffae) on hauskan näköinen. Huom  ei siipijuovaa.

Sieltä matkamme jatkui pohjoisosien Agaeten ja Galdarin kautta Las Palmasin ohi takaisin eteläosiin.
Hieman ennen hotellialuettamme pysähdyimme kuvaamaan lokkiparvea. Sieltä oli pakko poimia yksi kuva kaikille larinisteille. Korjata saa jos olen väärässä, mutta itse tulin seuraavaan johtopäätökseen: Keskellä näkyy kolmea eri lokkilajia.

Etualalla tummanharmaa selkäinen selkälokki (Larus fuscus graelsii)
Keskellä vaaleamman harmaa selkäinen etelänharmaalokki (Larus michahellis)
Ja keskellä takana selkälokki (Larus fuscus intermedius). On se vaan niin hauskaa.

Viekä lopuksi hotellialueemme rannassa kyyhöttänyt silkkihaikara

Silkkihaikara ( Egretta garzetta)